Kadr z filmu "Ab Ovo" Anity Kwiatkowskiej-Naqvi, fot. Młodzi i Film.
Filmy młodych reżyserek i zagranicznych autorów tworzących w Polsce, intrygujące animacje, krótkie metraże, poruszające dokumenty i pełnometrażowe dramaty. Oto najlepsze filmowe debiuty 2013 roku.
1. "Mazurek", reż. Julia Kolberger
Kadr z filmu "Mazurek" Julii Kolberger, fot. Michał Panasiuk/Studio Munka
Urszula (Kinga Preis) przygotowuje wielkanocne śniadanie. Jej córka (Marta Juras), która na co dzień studiuje w Anglii, na święta ma przyjechać ze swym narzeczonym. Problem w tym, że jej wybranek okazuje się od niej trzydzieści lat starszy, a rodzinna sprzeczka daje początek lawinie pretensji. Śniadanie zamienia się w kolację, a Urszula przeżywa najgorszy dzień w swoim życiu.
Debiutancki, trzydziestominutowy film Julii Kolberger to opowieść o rodzinie, w której każdy skrywa niechlubne tajemnice.
2. "Zaślepiona", reż. Katarzyna Klimkiewicz
Frankie (Helen McCrory) ma czterdzieści kilka lat i poukładane życie. Jako inżynierka zajmuje się konstruowaniem bezzałogowych myśliwców. Pewnego dnia poznaje Kahila (Najib Oudghiri), młodego algiersko-francuskiego studenta, który podejrzewany jest o kontakty z terrorystami.
Film Klimkiewicz powstał w ramach programu wspierania młodych filmowców organizowanego przez miasto Bristol. Mimo niewielkiego budżetu (300 tysięcy funtów) Klimkiewicz udało się stworzyć pełnokrwisty erotyczny thriller, jakiego w polskim kinie nie mieliśmy od wielu, wielu lat.
3. "Arena", reż. Martin Rath
Młody mężczyzna jedzie w Bieszczady. Zafascynowany charyzmą bieszczadników i dzikością miejsca postanawia poddać się próbie i na jakiś czas stać się częścią tego surowego świata. Ale bilet wstępu do tego miejsca ma swoją cenę.
Debiutancki film niemieckiego reżysera tworzącego w Polsce uwodzi atmosferą tajemnicy i niejednoznacznością. Znakomite zdjęcia Bartosza Świniarskiego i kreacja Marcina Kowalczyka, składają się na jeden z najlepszych krótkich filmów 2013 roku.
4. "Niewiadoma Henryka Fasta", reż. Agnieszka Elbanowska
Kadr z filmu "Niewiadoma Henryka Fasta", reż. Agnieszka Elbanowska, fot. Młodzi i Film.
"Potrafię oprzeć się wszystkiemu z wyjątkiem pokusy" - Henryk Fast, emerytowany profesor matematyki, z dumą podpisuje się pod słowami Oscara Wilde'a. Choć dawno ma już za sobą pierwszą i drugą młodość, wciąż czuje się młody. Po latach spędzonych na amerykańskim uniwersytecie, wraca do Polski, by tu spędzić resztę życia i odnaleźć kolejną miłość życia. Ma być piękna, młoda i bezinteresowna.
Dokumentalny debiut Agnieszki Elbanowskiej to pełen ciepłego humoru portret niepoprawnego marzyciela i Don Juana, ale też opowieść o młodości, która nie chce uznać dyktatu metryki.
5. "Odwiedziny", reż. Matej Bobrik
Kadr z filmu "Odwiedziny", reż. Matej Bobrik, fot. Studio Munka.
W niedzielny poranek pensjonariusze domu opieki społecznej przygotowują się do odwiedzin. Czekają na członków rodziny, którzy tym razem z pewnością do nich przyjadą. Ubrani w odświętne ubrania, świeżo ogoleni patrzą w las, skąd przyjechać mają goście.
Jedenastominutowa etiuda słowackiego reżysera łódzkiej Filmówki, Mateja Bobrika to poruszająca opowieść o samotności i rozpaczliwej tęsknocie za drugim człowiekiem. To także kolejny po "Self(less) Portrait" dowód reżyserskiego talentu Bobrika.
6. "Lewa połowa twarzy", reż Marcin Bortkiewicz
Leszek Krutulski jest fotografikiem. Od 2010 roku jeździ po kraju i wykonuje półportrety wszystkim, którzy zgodzą się zasiąść przed jego obiektywem. Fotografuje tylko jedną, lewą część twarzy. W roku 2020 zacznie fotografować prawą połowę ich twarzy. Stojąc za aparatem rozmawia ze swoimi bohaterami o czasie i przemijaniu.
Opowiadając o Krutulskim i jego bohaterach Marcin Bortkiewicz stworzył bezpretensjonalny dokument o ludzkich nadziejach i lękach.
7. "Ab Ovo", reż. Anita Kwiatkowska-Naqvi
Kadr z filmu "Ab Ovo", reż. Anita Kwiatkowska-Naqvi, fot. Młodzi i Film.
Co by było, gdyby twoje ciało przestało być tylko twoje? Gdyby w środku zamieszkał ktoś inny i zaczął dyktować warunki... gdyby zabierał coraz więcej przestrzeni, nie przejmując się tym, że tobie jest coraz ciaśniej. Byłbyś w stanie pokochać tego kogoś, nazwać go dzieckiem?
Niezwykła, plastelinowa animacja Anity Kwiatkowskiej-Naqvi to nieoczywista opowieść o macierzyństwie i jeden z najciekawszych debiutów w polskiej animacji ostatnich lat.
ZOBACZ TAKŻE: "Ab ovo" wygrał Międzynarodowy Konkurs Filmów Animowanych
8. "Do serca twego", reż. Ewa Borysewicz
Był on, przystojny, kruczoczarne miał włosy, przy huśtawce stał. Uśmiechał się, aż oczy stawały dęba. Kolorowo było – taką schizę potrafił urządzić, że co powiedział, to zrobiła. Słuchać chciała bajek jego, by gadał aż do nocy. On udka jej zajadał ze smakiem. Aż całe jej nadzieje stracił. Niewybaczalnej zdrady już mu nie odpuściła. Animacja Ewy Borysewicz to świecka litania i niesiona echem po blokowisku historia uczucia, które spotkało gorzkie rozczarowanie.
9. "Zabicie ciotki", reż. Mateusz Głowacki
Ewa Kolasińska w filmie "Zabicie ciotki" Mateusza Głowackiego, fot. Młodzi i Film.
"Nie ulegało wątpliwości, że ciotka jest trupem. Leżała nieruchomo, pociekła cieniutka strużka krwi nie wiadomo skąd, bo nie było widać żadnej rany. Ująłem ją pod ramiona i przewróciłem na wznak, twarzą do góry. Nie ulegało wątpliwości, że to trup. - Trup - wymówiłem półgłosem. - Trup, trup, trup...".
"Zabicie ciotki" Mateusza Głowackiego to opowieść o walce z własnymi demonami oparta na niedokończonej powieści Andrzeja Bursy z roku 1957.
10. "The Big Leap", reż. Kristoffer Karlsson Rus
Jest ich troje - kobieta i dwóch mężczyzn. Pewnego dnia spotykają się na dachu drapacza chmur. Wszyscy mają ten sam zamiar - chcą popełnić samobójstwo. Powód? Bezsilność wobec kryzysu finansowego, który zbiera coraz większe żniwo. W tych okolicznościach między bohaterami rodzi się poważny konflikt. Okazuje się, że każdy z nich ma inne poglądy na temat życia po śmierci: Sarah jest wierząca, John jest ateistą, a Ben niezdecydowanym agnostykiem. Jedynym sposobem na to, by się dowiedzieć kto ma rację, będzie Wielki Skok.
11. "Arena", reż. Piotr Bernaś
Marcin Różalski w filmie "Arena", reż. Piotr Bernaś, fot. Studio Munka
Jakie są powody ludzkiego dążenia do autodestrukcji? Jakie są źródła motywacji człowieka, który wybiera życie polegające na wiecznej walce, okaleczaniu swojego ciała i ryzykowaniu zdrowia? "Arena" to film o współczesnych igrzyskach, arenie i gladiatorach.
Dokumentalna etiuda Piotra Bernasia to pozbawiona słów impresja o bólu, wyrzeczeniu i samotności, od której nie ma ucieczki.
12. "Zdjęcie", reż. Maciej Adamek
17-letni Adam w domu znajduje starą fotografię swojej matki z obcym mężczyzną. Zaintrygowany swym znaleziskiem, stara się dowiedzieć, kto tak naprawdę jest jego ojcem. Za scenariusz "Zdjęcia" Maciej Adamek w 2006 roku otrzymał pierwszą nagrodę konkursu Hartley-Merril, a w 2012 roku podczas 36. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Montrealu film otrzymał Srebrnego Zenita.
13. "Kamczatka", reż. Jerzy Kowynia
Stach odsiaduje wyrok kilkuletniego więzienia. Kiedy jego matka popełnia samobójstwo, mężczyzna otrzymuje przepustkę na pogrzeb. W domu spotyka dawno niewidzianego ojca, siostrę, Martę i jej chłopaka, a podczas długiej rozmowy na jaw wychodzą rodzinne tajemnice.
Za scenariusz swojego debiutanckiego filmu Jerzy Kowynia otrzymał nagrodę podczas 32. Festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie, a jurorzy docenili także znakomite kreacje aktorskie Tomasza Sobczaka i Edyty Torhan.
14. "Matka", reż. Łukasz Ostalski
Danuta Stenka i Rafał Fudalej w filmie "Matka" Łukasza Ostalskiego, fot. Młodzi i Film
Małgorzata - na co dzień ważny polityk - jedzie do domu nad jeziorem. Jej syn - narkoman potrzebuje pomocy. Małgorzata prosi o wsparcie córkę. Na miejscu odkrywają półprzytomnego chłopaka i zmasakrowane ciało młodej dziewczyny. W obliczu tragedii ich wzajemne relacje komplikują się ujawniając skrywane urazy. Matka musi podjąć najtrudniejszą decyzję w życiu.
Debiutancki film Łukasza Ostalskiego otrzymał Nagrodę Publiczności podczas 43. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w fińskim Tampere.
15. "Olena", reż. Elżbieta Benkowska
Olena i Dima jadą do Szwecji przez Polskę. Podczas podróży pociągiem zostają okradzieni, a podczas szamotaniny jeden z napastników wyrzuca paszport za okno. Młodzi Ukraińcy muszą go znaleźć, zanim odpłynie prom. Podczas poszukiwań na jaw wychodzi prawdziwy powód ich podróży.
Debiutancki film Elżbiety Benkowskiej reprezentował Polskę w krótkometrażowym konkursie 66. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes.
Źródło: mat. prasowe, inf. własne, opr. BS. 02.07.2013 r.