Wrocław zaprasza do Dialogu o przemocy
Szesnaście spektakli, trzy kontynenty, czternastu reżyserów – tak wyjątkowy wielogłos o współczesnym teatrze proponują swoim widzom organizatorzy 7. edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Dialog. To będzie terapia wstrząsowa na publiczności. W repertuarze spektakle o nienawiści, przemocy i gwałcie.
Scena z przedstawienia "Kabaret warszawski", for. Magda Hueckel, Nowy Teatr
Festiwal rozpocznie się prawdziwym uderzeniem, czyli przywiezionym z Monachium spektaklem Johana Simonsa, który wystawi trzy teksty Sarah Kane: Oczyszczonych, Łaknąć, 4.48 Psychosis. Spektakl ten organizatorzy szczególnie polecają tym wszystkim, którzy wychowali się na wrocławsko-poznańsko-warszawskich "Oczyszczonych" Krzysztofa Warlikowskiego. Kultowe przedstawienie po 12 latach od premiery i po kilkuletniej przerwie powróci we Wrocławiu na teatralną scenę.I, jak przyznaje organizatorka festiwalu Krystyna Meissner w rozmowie z Gazetą Wyborczą, wszystko wskazuje na to, że żywot "Oczyszczonych" , odświeżonych przez Grzegorza Jarzynę wcale nie skończy się na festiwalowym pokazie:
"Nie było łatwo i bardzo się wahałam przed tą decyzją, ale mam wrażenie, że ten spektakl nie został dotąd do końca "wygrany", zwłaszcza tu, we Wrocławiu. Jako koprodukcja trzech teatrów - wrocławskiego, poznańskiego i warszawskiego - był bardzo trudny w eksploatacji. A jednocześnie odegrał tak istotną rolę w najnowszej historii teatru, nie tylko polskiego, że nie mogłam sobie odmówić podjęcia tego ryzyka."
Przygotowaną w Estonii "Antygonę" przywiezie do Wrocławia jeden z najzdolniejszych irańskich reżyserów młodego pokolenia Homayun Ghanizadeh, a hiszpańska reżyserka-performerka Angelika Liddel, uważana za teatralne objawienie ostatnich lat pokaże swój spektakl-protest "Nie jestem ładna". To wypowiedź artystki na temat opresyjności współczesnej kultury, zdominowanej przez przemoc seksualną wobec kobiet.
Wrocławska publiczność zobaczy też m.in. "Kabaret warszawski" w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego, nagrodzone w Edynburgu "Pieśni Leara" Teatru Pieśń Kozła, nowy spektakl Agaty Dudy-Gracz, połodniowoafrykańskie rozliczenie z kolonializmem w wykonaniu Third World Bunfight czy wstrząsającą opowieść o ludobójstwie w interpretacji rwandyjskiego Isôko Theatre. A po spektaklach - rozmowy i debaty.
VII Dialog-Wrocław, Międzynarodowy Festiwal Teatralny, 11-18 października 2013r.
Teatr Konfrontacji w Lublinie
Zdjecie z przedstawienia "Lód" Teatru Provisorium, fot. Maciej Rukasz
Młodzi twórcy polskiego teatru niezależnego i gwiazdy światowej sceny performatywnej przyjadą z kolei do Lublina na Konfrontacje Teatralne. Wśród nich m.in. Heiner Goebbels, guru twórców niezależnych i eksperymentatorów, który pokaże jedną ze swoich najnowszych prac- spektakl "When the mountains changed its clothing" z udziałem 40 dziewczynek słoweńskiego chóru Carmina Slovenica. Specjalnie dla festiwalowych widzów Goebbels wygłosi też wykład o edukacji we współczesnym teatrze i tańcu.
Widzowie zobaczą m.in. głośny w Europie spektakl "The Curator's piece", w którym w roli głównej nietypowo wystąpią kuratorzy festiwali i spektakli, a także głośną choreografię francuskigo tancerza Xaviera la Roy'a "Low Pieces". Polskie propozycje repertuarowe to cztery remiksy Komuny Warszawa, "O dobru" Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego i "Lód" - inspirowany powieścią Jacka Dukaja najnowszy spektakl Teatru Provisorium.
Więcej o festiwalowym programie czytaj tu
18. Konfrontacje Teatralne, Lublin, 12-19.10.2013r.
Nowojorski taniec i sztuka akcji na Rozdrożu
Nowatorskie spektakle z pogranicza teatru, tańca i sztuk wizualnych - to znak rozpoznawczy odbywającego sie juz od 20 lat w warszawskim CSW festiwalu Rozdroże. Jego kurator Janusz Marek prezentował już widzom artystów z 16 krajów, w tym tak wybitnych, jak: teatr tańca Piny Bausch z Niemiec, performerkę i wokalistkę Meredith Monk ze Stanów Zjednoczonych, czy japońskiego tancerza Kazuo Ohno. A tegoroczna, jubieluszowa edycja odkryje przed publicznością awangardowych artystów Nowego Jorku: obchodzącego właśnie 30-lecie pracy twórczej tancerza i choreografa Billa T. Jonesa oraz reżysera teatralnego i artysty wizualnego Cadena Mansona.
Zdjęcie z przedstawienia "Body Against Body" zespołu Bill T. Jones / Arnie Zane z Nowego Jorku, fot. Paul B. Goode / dzięki uprzejmości New York Live Arts
Poznawanie ich twórczości warto zacząć od wieczoru choreografii Billa T. Jonesa i Arnie Zane'a, zatytułowanego "Body Against Body", który złożony jest z wybranych prac pochodzących z przełomowego okresu twórczości. Rożdroże to także jak zwykle konfrontacja artystów zagranicznych z polskimi, dlatego do udziału w festiwalu Janusz Marek zaprosił działającego w Warszawie reżysera i choreografa Rafała Urbackiego, który przygotuje swój autorski spektakl "Stypa" w reżyserii i choreografii Rafała Urbackiego. Przedstawienie inspirowane głośnym spektaklem Billa T. Jonesa, jak piszą organizatorzy, zwraca uwagę na sposób postrzegania osób niepełnosprawnych i gejów przez znaczną część społeczeństwa.
ROZDROŻE 2013. XX Międzynarodowe Spotkania Sztuki Akcji. Spektakle artystów z Nowego Jorku i Warszawy. 2 – 5 listopada 2013
Putin na nartach i literatura pamięci na Eye on Culture
Zdjęcia ze spektaklu "Putin na nartach", materiały organizatorów
Spektakle teatru plastycznego, muzycznego, lalkowego i politycznego z Rosji, Białorusi, Czech, Litwy i Polski będzie można zobaczyć podczas debiutującego na warszawskiej mapie festiwalowej wydarzenia Eye on Culture Festival. Pierwszy raz przyjedzie do Polski białoruska niezależna formacja Korniag Theatre ze "Spektaklem nr 7" i widowiskiem lalkowym "Putin na nartach", rozgrywającym się w przestrzeni wojskowego namiotu przedstawieniem inspirowanym dziennikami Anny Politkowskiej, poruszającym problem wojny z Czeczenią.
Na scenie warszawskiego Teatru Polskiego pojawi się także Bałtycki Teatr Dramatyczny ze spektaklem "Wojna nie ma w sobie nic z kobiety", przygotowanym przez Pawła Polcata na podstawie wstrząsających relacji bohaterek głośnej książki Swietłany Aleksijewicz. A na finał - "Dźwięki teatru" czyli jazzujący spektakl z Teatru Nowego w Łodzi "Chcę do nieba.LeningradŁódź" oraz "Moskwa Pietuszki" w interpretacji krakowskiego Teatru Nowego.
EYE ON CULTURE FESTIVAL, Teatr Polski, Sen Pszczoły, 17-20 października 2013.
Miejskie inspiracje na Reminiscencjach Teatralnych
W Krakowie trwa odliczanie dni do Reminiscencji Teatralnych. Lista gości jest imponująca. Stolicę Małopolski odwiedzi m.in. kultowy Rimini Protokoll, Jan Fabre oraz znany duet teatralnych awanturników Strzępka/Demirski ze spektaklem-remiksem "Dario Fo przesłał instrukcje". A w roli głównej - 11 spektakli, projektów performatywnych, wykładów, pokazów tańca współczesnego i jedno miasto - Kraków.
Scena z przedstawienia RE//MIX w reż. Moniki Strzepki i Pawła Demirskiego, fot. materiały prasowe organizatora
Sztandarowym projektem festiwalu jest "100% Kraków". Słynny austriacki klektyw teatralny Rimini Protokoll opierając się na danych statystycznych postanowuł zilustrować społeczeństwo Krakowa. Podobne przedsięwzięcia artyści zrealizowali już m.in. w Berlinie, Londynie czy Melbourne. A po spektaklach odbywać się będą debaty, prelekcje filmowe, a także artystyczne spacery po Krakowie i Nowym Sączu. -Warto zabłądzić - zachęcają organziatorzy. Podryfować. Pójść za słuchem.
Więcej o festiwalua czytaj tu.
38. Krakowskie Reminiscencje Teatralne 2013, 16-20.10.2013r.Fredro nieznany i Teatr Publiczny w Instytucie Teatralnym
Fredro nieznany
Aleksander hr. Fredro, autor: Jan Styfi, źródło: CBN Polona
Po cieszącym się ogromnym zainteresowaniem cyklu wykładów multimedialnych Joanny Krakowskiej o teatrze w PRL, warszawski Instytut Teatralny w ramach projektu " Teatr Publiczny. Przedstawienia" przygotował dla swoich gości kolejną porcję wiedzy o przeszłości. Tym razem znawcy i historycy teatru zajrzą z widzami do świątyni awangardy i politycznych widowisk Dwudziestolecia Międzywojennego. A pomoże im w tym aż osiem wybitnych przedstawień, wśród nich inaugurujący cykl "Książe Niezłomny" w reżyserii Juliusza Osterwy.
Wykładom Krystyny Duniec w Instytucie Teatralnym, analogicznie do cyklu poświęconego teatrowi PRL, towarzyszyć będą multimedia i filmy -montaże przygotowywane przez Ewę Hevelke i Michała Januszańca i zamieszczane na stronie internetowej teatrpubliczny.pl
"TEATR PUBLICZNY. PRZEDSTAWIENIA" to projekt, który jak informują organizatorzy będzie kontynuowany w następnych latach, tak by na przypadające w 2015 roku 250-lecie teatru publicznego w Polsce Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego mógł przedstawić całą historię polskiego teatru publicznego w formie multimedialnej.
Grudzień upłynie w IT z kolei pod znakiem nieznanej lub mało znanej twórczości Aleksandra Fredry. - Przekonani, że szacunek dla wielkiego pisarza wymaga wyrwania go z letniej atmosfery rocznicowych akademii, chcielibyśmy zaprosić do ponownego odkrywania twórczości teatralnej Fredry - piszą organizatorzy konferencji, w której udział wezmą nie tylko znawcy i badacze komedii Fredrowskiej i dramatu XIX wieku, ale także Ci, dla których ta tematyka jest mało lub w ogóle nieznana. Warunek jest tylko jeden - odmienne od dotychczasowych odczytanie dzieł Aleksandra Fredry.
Konferencja odbędzie się w dniach 5-6 grudnia 2013 roku w Instytucie Teatralnym w Warszawie.
Taniec na dachach Lublina. Maat Festiwal
-Przede wszystkim ryzyko. Piszemy na nowo język mowy ciała - mówi kurator zbliżającej sie 5. edycji Maat Festiwalu Tomasz Bazan, którego krytycy uważają za jednego z najbardziej wszechstronnych i aktywnych twórców sztuk performatywnych w Polsce. Swoim talentem wspierał m.in. Nowy Teatr w Warszawie Krzysztofa Warlikowskiego czy Teatr Wielki Operę Narodową, jego prace pokazywane były na polskich i zagranicznych platformach tańca, m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji i Stanach Zjednoczonych. Od kilku lat organizuje w Lublinie festiwal prezentujący prace choreograficzne i performanse młodych twórców. Do tegorocznej edycji Maat/festival – border/line 2013′ zostali zaproszeni: Anita Wach, Kaya Kołodziejczyk, Anna Steller, Magdalena Jędra, Barbara Bujakowska, Mikołaj Mikołajczyk, Rafał Urbacki, Przemysław Kamiński i Korina Kordova.
Zdjęcie z przedstawienia "SOL" w reżyserii Kayi Kołodziejczyk, fot. Magda Starowieyska
Ten rok , jak zapowiada Bazan, będzie przełomowy dla festiwalowej formuły, która od tej pory będzie już nie tylko międzynarodowym programem rezydencyjnym, a otwartym na eksperymenty "domem tańca". Trzy kolejne edycje festiwalu skupiać będą się właśnie na formule 'laboratoryjnej' pracy artystów i poszukiwania przez nich nowegeo języka w tańcu.
Maat Festiwal, 16-19.10.2023. Centrum Kultury Lublin
Polska w Imce. Niecodzienny Festiwal Teatralny
Zdjęcie z przedstawienia "Paw królowej" w reżyserii Pawła Świątka, Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
Głośne, mocne i ważne teatralne hity z najciekawszych ośrodków i teatrów w Polsce w jednym miejscu - Teatrze Imka. Warszawska scena z powodzeniem prowadzona przez Tomasza Karolaka w każdym miesiącu prezentuje jeden, starannie wyselekcjonowany z ogólnopolskich repertuarów spektakl. Cykl zainaugurował spektakl "O dobru" gorącego teatralnego duetu Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego. Publiczność zobaczyła także gorzkie "Lubiewo" na podstawie prozy Michała Witkowskiego z Teatru Nowego w Krakowie; głośny, wielokrotnie nagradzany spektakl "Popiełuszko" Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk z Teatru Polskiego w Bydgoszczy, a także "Courtney Love" czy "Ziemię obiecaną" Jana Klaty - obie propozycje wrocławskiego Teatru Polskiego.
Jesień upłynie w Imce pod znakiem "Kobiety z przeszłości" młodej, zdolnej i docenianej na festiwalach reżyserki Eweliny Marciniak oraz krakowskiego "Pawia królowej" na podstawie Doroty Masłowskiej w reżyserii Pawła Świątka.
Hamlet i Gilgamesz zabłądzą w Gardzienicach
- Błądzący wszystkich krajów łączcie się w Gardzienicach! - świeżo odremontowanym, słynnym na całym świecie Ośrodku Praktyk Teatralnych. Na zaproszenie Włodzimierza Staniewskiego swoje sceniczne obrazy przywiozą tu zespoły ze Słowacji, Iranu, Wielkiej Brytanii i Polski. Gospodarze pokażą "Znak Kaina" oraz "Supermarket i narodowe Woodoo" spektakl inspirowany "Dziennikiem pisanym później" Andrzeja Stasiuka, a słowacki tatr Divadlo Kontra "Hamleta":
" Środki inscenizacyjne w spektaklu ograniczone są do minimum, aktorzy kreują kolejne postacie i tworzą świat Elsynoru za pomocą kilku prostych rekwizytów. Ascetyczna przestrzeń i monochromatyczna scenografia podkreśla wyrazistość symboli. Skupiamy się na słowie, fizyczności kreowanych postaci i nawiązaniu intymnego kontaktu z widzem. Jest to spektakl prawdy i głębokich emocji, pozwalający widzowi na dotarcie do sedna tragedii." - piszą twórcy
Divadlo Kontra założone zostało w styczniu 2007 przez Klaudynę Rozhin, polską reżyserkę i tłumaczkę od lat żyjącą w Anglii, oraz słowackiego aktora Petra Čižmára.
W festiwalowym programie także m.in. muzyczne spojrzenia na ikonę piękna- Marylin Monroe oraz spektakl "Osad" - czyli kolejna autorska, mocna politycznie wypowiedź Teatru Krzyk
III Festiwal Teatrów Błądzących, 17-19 października, Gardzienice
Remiksy Komuny Warszawa
A w programie: pięć premier, dwanaście pokazów oraz powtórki wybranych, powstałych w poprzednich sezonach remiksów. To zapowiedź jesiennego sześciotygodniowego festiwalu, który zakończy czwarty i ostatni sezon cyklu RE//MIX. Swoim mistrzom pokłoni się ponad 40 młodych, niezależnych artystów sztuk performatywnych
Trwający od 2010 roku cykl RE//MIX to premierowe produkcje odnoszące się do klasycznych dzieł, przede wszystkim z dziedziny teatru i tańca, literatury i filmu. Pierwowzory, niektóre lekko już zapomniane, niegdyś zmieniły świadomość osób dziś zajmujących się teatrem interdyscyplinarnym, poszukującym, sytuującym się na pograniczu teatru wizualnego, performance art, sztuk plastycznych i działań społecznych. Tworzą kulturowy kanon, określają gust i styl, są autodefinicją własnych źródeł i inspiracji – punktami odniesienia - tłumaczą organziatorzy.
. "Projekt RE//MIX stał się doświadczeniem unikatowym - mówi jego pomysłodawca Tomasz Plata. - Po pierwsze, pobudził dyskusję na temat stworzenia nowego alternatywnego kanonu, zestawu ikonicznych dokonań z historii teatru awangardowego, tańca współczesnego, sztuki performans oraz okolic.
"Dzisiaj wiemy, że w takim nieortodoksyjnym kanonie mogą znaleźć się obok siebie John Cage, The Wooster Group, Trisha Brown, Akademia Ruchu. Po drugie, RE//MIXY zintensyfikowały refleksję na temat dokumentowania performansu, były świetnym pretekstem, aby wrócić do elementarnych pytań: czy performans można zachować i ponownie go ożywić, w jaki sposób, na jakich zasadach? Wreszcie po trzecie i może najważniejsze, miały RE//MIXY wymiar bardzo praktyczny: kreowały nowe środowisko, kojarzyły ze sobą ludzi, tworzyły przestrzeń, gdzie możliwe stało się porównanie rozmaitych twórczych strategii. Aż tyle udało się wydobyć z prostego pomysłu – by namówić kilku młodych artystów, żeby zechcieli zrobić coś ze swoimi ulubionymi performansami. Czas to podsumować."
Na FINAŁ złożą się prace: Iwony Pasińskiej, KOMUNY//WARSZAWA, Moniki Strzępki & Pawła Demirskiego, Weroniki Szczawińskiej, Edyty Kozak, Magdaleny Zielińskiej, Karola Radziszewskiego & Doroty Sajewskiej.
A artystami-guru, którzy prowokować będą młodych artystów będą: choreograf, reformator baletu Conrad Drzewiecki, kultowa amerykańska grupa performerów Living Theatre, skandalista-noblista Dario Fo, pierwsza polska rozpoznawalna wśród mas reżyserka teatralna Lidia Zamkow, chuligan i filozof tańca Jérôme Bel oraz legenda polskiego teatru Jerzy Grotowski
FINAŁ zakończy premiera książki pod redakcją Doroty Sajewskiej i Tomasza Platy wydanej przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Wydawnictwo Krytyki Politycznej oraz Komunę//Warszawa.
26.10 - 8.12.2013r. Komuna Warszawa
Anna Legierska, 08.10.2013 r.