W 2007 roku Michał Moc - wrocławski kompozytor i akordeonista objęty został programem promocyjnym "Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi", realizowanym przez Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego we współpracy ze Związkiem Kompozytorów Polskich, Ambasadą Republiki Francji, Stowarzyszeniem "Willa Decjusza" i Narodowym Instytutem Audiowizualnym.
Jednym z efektów działań artysty w ramach projektu stała się jego pierwsza, monograficzna płyta, zatytułowana "Emotions". Znalazły się na niej nagrania siedmiu kompozycji orkiestrowych Moca (z jednym wyjątkiem - "Betelguese" na akordeon i taśmę), pochodzących z ostatnich dziesięciu lat - od najwcześniejszego, wspomnianego "Betelguese" z przełomu 1999 i 2000 roku po najnowsze "eMotion" z roku 2011. Wiele mówiący tytuł tego ostatniego utworu, od którego wzięła nazwę również cała płyty, zdradza muzyczne credo kompozytora: "nie uznaję muzyki bez emocji", ale nie bez znaczenia jest dla niego także element ruchu (motion). Istotę indywidualnego stylu Moca trafnie scharakteryzowała Beata Bolesławska-Lewandowska w eseju dołączonym do płyty:
"Silne emocje i ekspresja muzycznej wypowiedzi, a także dynamika i wartkość narracji, osiągane często za pomocą niekonwencjonalnych technik wykonawczych i oryginalnych zadań stawianych wykonawcom (stąd rozbudowane opisy w partyturach), włącznie z dużą dawką improwizacji, to najważniejsze cechy muzyki Michała Moca. Bogata wyobraźnia dźwiękowa, poszerzająca tradycyjne - a nawet te znane z utworów awangardowych - sposoby budowania świata brzmieniowego, stawia Moca w rzędzie twórców post-awangardowych, nawiązujących do tradycji związanej właśnie z poszukiwaniami sonorystycznymi i poszerzaniem palety barw utworu, także tych emocjonalnych."
Wśród siedmiu kompozycji, które prezentuje płyta, znajdziemy "Chordalians & Chordaliens" na orkiestrę kameralną i akordeon z 2004 roku, będący rodzajem koncertu akordeonowego, aleatoryczny "stuntmen's relay" czyli "sztafetę kaskaderów" z 2008 roku, napisane w 2009 roku na zamówienie "The Mount Royal University" dla orkiestry smyczkowej Morningside Music Bridge, żywiołowo-melancholijne "barbArioso", czy też wspomniane, tytułowe "eMotion" na orkiestrę smyczkową, w którym kompozytor wymaga od wykonawców spontanicznej interpretacji... własnych emocji. Płytę zamykają trzy kompozycje pochodzące z poliptyku "...ad astra": nagrodzona pierwszą lokatą na II Konkursie Kompozytorskim im. Andrzeja Panufnika w Krakowie "Betelguese" na akordeon i taśmę oraz dwa utwory z 2007 roku - "as per" i "Achordeon", oba na orkiestrę smyczkową (drugi także z taśmą).
Wykonawcą partii akordeonowych w utworach jest sam kompozytor, a towarzyszy mu znakomity zespół, specjalizujący się w interpretacji muzyki współczesnej - Orkiestra Kamerala Miasta Tychy Aukso pod batutą Marka Mosia.
- "Młodzi Kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi. Michał Moc. Emotions". Michał Moc: "stuntmen's relay" na orkiestrę, "eMotion" na orkiestrę smyczkową, "Chordalians & Chordaliens" na orkiestrę kameralną i akordeon, "barbArioso" dla młodzieżowej orkiestry smyczkowej, "as per" na orkiestrę smyczkową, "Betelgeuse" na akordeon i taśmę (nagranie live), "Achordeon" na orkiestrę smyczkową i taśmę. Michał Moc (akordeon), Orkiestra Kameralna Aukso pod dyrekcją Marka Mosia. DUX 2011, DUX 0756, 56'03''
Autor: Anna Iwanicka-Nijakowska, styczeń 2012.