Libański artysta reżyseruje spektakl o Andrzeju Lepperze
Jednej z najbardziej kontrowersyjnych postaci polskiej sceny politycznej przyjrzy się w Teatrze Polskim w Bydgoszczy Rabih Mroué. Spektakl "Tu Wersalu nie będzie" jest pierwszą polską produkcją światowej sławy libańskiego artysty.
Rabih Mroué jest reżyserem filmowym i teatralnym, artystą sztuk wizualnych, twórcą instalacji artystycznych, fotografii i tekstów scenicznych, od wielu lat dzielącym życie i pracę pomiędzy Bejrutem a Berlinem. Fascynuje go przenikanie się fikcji i realności, w swojej praktyce artystycznej swobodnie żongluje dyscyplinami i gatunkami.
Jest współzałożycielem Beirut Art Center, współwydawcą nowojorskiego TDR: The Drama Review oraz stałym reżyserem w monachijskiej Kammerspiele. Swoje prace prezentował w nowojorskiej MOMIE, galerii SALT w Stambule oraz DOCUMENTA 13 w Kassel. Dlaczego zainteresował się polityczną biografią lidera Samoobrony? -"Po pierwsze dlatego, że on sam się stworzył. Z marginesu życia publicznego i politycznego w błyskawicznym tempie znalazł się w jego centrum - opowiada reżyser. - Równie szybko z niego wypadł. Po drugie zainteresowała mnie niesamowita zależność Andrzeja Leppera i mediów. Czasem z nimi bawił, czasem je wykorzystywał, a później one robiły to samo z nim.My tu nie dociekamy prawdy, nie mitologizujemy jego postaci. Raczej analizujemy te jego relacje z mediami" - tłumaczył reżyser na łamach Gazety Pomorskiej.
Skąd wziął się Andrzej Lepper? Jaka była droga jego politycznej kariery i upadku? - Lider "Samoobrony" był politykiem wyjątkowo często obecnym w mediach, budzącym zazwyczaj bardzo silne emocje, zarazem jednak uparcie poddawany był łatwym i nieraz stereotypowym ocenom. Trochę tak, jakby rozmaite grupy społeczne projektowały na Leppera własne lęki - tłumaczą twórcy spektaklu, którzy chcą przyjrzeć się postaci Leppera, ale też odsonić przy okazji nieoczywiste perspektywy polskiej transformacji.
Prof. Rafał Chwedoruk, politolog w rozmowie z "Rzeczpospolitą" przyznaje, że życiorys Leppera jest jednym z barwniejszych doby transformacji.
"Jest wręcz stworzony do sztuki teatralnej, w którym słowo dramat jak i przesłanie miesza się stale. Przypomina, że Samoobrona była oddolnym ruchem społecznym, który przeszedł długą drogą, by dotrzeć do wielkiej polityki. Sam Lepper był politykiem odrzucanym przez elity, którego życie jest ciekawą kanwą do odwiecznej dyskusji między chłopem a szlachcicem, czy między ludem a inteligencją. Na to nakładają się dodatkowo osobiste dramaty Andrzeja Leppera od początku jego publicznej działalności do, owianej pewną kanwą tajemniczości, śmierci" – tłumaczy politolog w rozmowie z Janiną Blikowską.
Bydgoscy widzowie mieli już okazję obejrzeć jeden z najgłośniejszych spektakli Rabih Mroué: "Riding on a Cloud". Opowiadał tam historię swojego brata, który został postrzelony w głowę w trakcie wojny w Libanie i wskutek urazu zapadł na afazję. Artysta nie mówił bezpośrednio o chorobie ani o wojnie, odnosząc się do konkretnej biografii stawiał pytania o status fikcji na scenie. Proces ponownej nauki języka był dla Mroué pretekstem do stworzenia opowieści o reprezentacji i wymykaniu się regułom przedstawienia.
W spektaklu "Tu Wersalu nie będzie" zobaczymy Jana Sobolewskiego, Małgorzatę Trofimiuk, Piotra Wawra Jr. Premiera zaplanowana jest na 18 czerwca 2016 w Teatrze Polskim w Bydgoszczy.
źródła: materiały prasowe, oprac. AL
[{"nid":"5683","uuid":"da15b540-7f7e-4039-a960-27f5d6f47365","type":"article","langcode":"pl","field_event_date":"","title":"Jak by\u0107 autorem - w kinie?","field_introduction":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. Wyj\u0105tki te by\u0142y rzadkie w przesz\u0142o\u015bci, dzi\u015b s\u0105 nieco cz\u0119stsze, ale i dobrych film\u00f3w dzi\u015b mniej ni\u017c to kiedy\u015b bywa\u0142o.","field_summary":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. ","topics_data":"a:2:{i:0;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259606\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:5:\u0022#film\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:11:\u0022\/temat\/film\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}i:1;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259644\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:8:\u0022#culture\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:14:\u0022\/temat\/culture\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}}","field_cover_display":"default","image_title":"","image_alt":"","image_360_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/360_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=dDrSUPHB","image_260_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/260_auto_cover\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=X4Lh2eRO","image_560_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/560_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=J0lQPp1U","image_860_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/860_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=sh3wvsAS","image_1160_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/1160_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=9irS4_Jn","field_video_media":"","field_media_video_file":"","field_media_video_embed":"","field_gallery_pictures":"","field_duration":"","cover_height":"266","cover_width":"470","cover_ratio_percent":"56.5957","path":"pl\/node\/5683","path_node":"\/pl\/node\/5683"}]