Na wystawie, obok prac artystów bliskowschodnich, są także dzieła twórców z Polski i Europy. Mikołaj Grospierre w serii zdjęć przywołuje pracę japońskiego artysty Noriyuki Haraguchiego "Materia i umysł". Wielki basen wypełniony ropą naftową, wystawiony w Muzeum Sztuki Współczesnej w Teheranie, przez lata "był lustrem, w którym odbijała się polityka kulturalna władz Muzeum". Kolekcję sztuki Zachodu, zgromadzoną przez Muzeum, "Guardian" opisywał, jako "największą i najbardziej znaczącą poza Europą i Ameryką". Jednak ze względów obyczajowych zamknięta jest w magazynie i niedostępna dla zwiedzających. W swoich zdjęciach Grospierre podejmuje wątki obecne u Haraguchiego nadając im współczesny kontekst.
Wojciech Pustoła w czasie trwania wystawy zrealizuje performans "Cięcie", w trakcie, którego przy pomocy szlifierki zmieni blok marmuru w tytułowego bohatera wystawy – kurz. Mieszkający i tworzący w Warszawie belgijski artysta Jurgen Ots pokaże wielkoformatowe kolaże stworzone z grzbietów książek. Kolaże te powstały w wyniku fascynacji Otsa polskim zwyczajem wieszania firanek w oknach – w ich strukturach i formach dopatrzył się abstrakcyjnych wzorów, które postanowił odtworzyć za pomocą papieru.
Według dyrektorki Małgorzaty Ludwisiak obecna wystawa jest również świadectwem, że CSW od lat zajmuje się kształtowaniem języka sztuki najnowszej.
"Nadal chcemy to robić. Zwracać uwagę na transdycyplinarność sztuki, jej rolę społeczną, inicjować powstawanie dzieł sztuki poprzez współpracę z artystami i tworzenie programów rezydencyjnych. Będziemy poszukiwać miejsca sztuki we współczesnym, zglobalizowanym świecie. Traktujemy zatem CSW jako przestrzeń poszukiwań artystycznych, badań i eksperymentów" – mówiła Ludwisiak na konferencji.
Osobnym bohaterem wystawy będzie jej scenografia. Przygotowana przez Krzysztofa Skoczylasa – architekta krajobrazu, architekta i grafika – i utrzymana w czarnych tonacjach wykorzystywać będzie elementy obecne w każdej instytucji kultury. Zapomniane kubiki, niewykorzystane elementy scenograficzne i inne znaleziska zebrane przez lata w magazynach CSW zyskają drugie życie, stanowiąc architekturę wystawy i podkreślając wymowę prac.
Artyści: Mona Aghababee (Iran), Nazgol Ansarinia (Iran), Caline Aoun (Liban), Mehraneh Atashi (Iran), Vartan Avakian (Liban), Naser Bakhshi (Iran), Charbel-Joseph H. Boutros (Liban), Ali Cherri (Liban), Vikram Divecha (ZEA), Negar Farajiani (Iran), Barbad Golshiri (Iran), Mikołaj Grospierre (Polska), Mireille Kassar (Liban), Ali Kazim (Pakistan), Komuna//Warszawa (Polska), Mehreen Murtaza (Pakistan), Jurgen Ots (Belgia), Monira Al Qadiri (Kuwejt), Wojciech Pustoła (Polska), Neda Razavipour (Iran), Iza Tarasewicz (Polska), Lorde Selys (Belgia)
"KURZ / DUST / غبار"
CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
4.09-15.11.2015
Kuratorki: Anna Ptak, Amanda Abi Khalil.
Architektura i scenografia wystawy: Krzysztof Skoczylas
Opracowanie graficzne: Magdalena Burdzyńska
Źródło: PAP, csw.art.pl, oprac. AS, 4.09.2015