Tematem przewodnim tegorocznej, 9. edycji jest hasło: JESZCZE POLSKA NIE ZGINĘŁA PÓKI TEATR ŻYJE, które ma przypomnieć, że o sile i pozycji kraju świadczą nie tyle polityczne deklaracje, co przede wszystkim niezależny obieg myśli i idei, ich rozpiętość i różnorodność. Bartosz Szydłowski, dyrektor artystyczny festiwalu zwraca uwagę na to, że polski teatr jest marką rozpoznawalną na całym świecie:
"Możemy tracić w rankingach gospodarczych, ale cały czas utrzymujemy się na topie rankingów teatralnych. Chciałbym stanąć w obronie ludzi teatru, dać impuls do zjednoczenia się środowiska oraz sprzeciwić się często zideologizowanej lub sprowadzonej do wymiaru ekonomicznego debacie o kulturze w naszym kraju. Boska Komedia jest czasem szczególnym, to głęboki oddech po intensywnym roku artystycznej pracy, miejsce spotkania, tych którzy teatr tworzą i tych którzy go kochają. Na Boskiej Komedii ładujemy akumulatory, bo atmosfera tego festiwalu pokazuje, że to co dzieje się na scenach teatralnych Polski nie pozostawia obojętnym, pomaga rozmawiać i rozumieć nas samych. Tworzymy przestrzeń dialogu, refleksji i zjednoczenia - wykonujemy symboliczny gest odnowienia wiary w teatralną utopię, czyli w lepsze, możliwe światy, gdzie Inność drugiego człowieka budzi ciekawość i jest szansą nawzbogacenie nas samych."
Jak co roku, najbardziej emocjonującą częścią festiwalu będzie Konkurs Polski - INFERNO, w którym zobaczymy 10 najszerzej dyskutowanych premier sezonu. Pojawiają się nowe dla tej sekcji nazwiska, co wyraźnie świadczy o ciągłej ewolucji polskiego teatru, zainteresowaniu nowymi tematami czy tendencjami inscenizacyjnymi. Kto powalczy o statuetkę Boskiego Komedianta?
Między innymi Agnieszka Olsten, na festiwalu zobaczymy jej kameralnego "Komedianta" na podstawie sztuki Thomasa Bernharda, z Agnieszką Kwietniewską w roli tytułowej. Do Krakowa przyjedzie także "Dybuk" Anny Smolar z Teatru Polskiego w Bydgoszczy, w którym tradycyjna przypowieść o opętaniu służy do demaskacji polskich kompleksów, lęków i uprzedzeń. "Białą siłę, czarną pamięć", spektakl luźno oparty na nominowanym do nagrody Nike zbiorze reportaży Marcina Kąckiego dotykający najboleśniejszych punktów polskiej historii pokaże Piotr Ratajczak. W INFERNO pojawi się także Agata Duda–Gracz i jej zrealizowane w Teatrze Muzycznym w Gdyni przedstawienie "Kumernis, czyli o tym jak świętej panience broda rosła".
Nie zabraknie festiwalowych weteranów. Radek Rychcik przyjedzie z "Weselem" zrealizowanym w Teatrze Śląskim w Katowicach, Wiktor Rubin i Jolanta Janiczak pokażą "Każdy dostanie to, w co wierzy" z Teatru Powszechnego w Warszawie - performatywny eksperyment inspirowany "Mistrzem i Małgorzatą" Michaiła Bułhakowa, badający mechanizmy i koncepcje budowania demokracji. Na festiwal powraca także Krzysztof Garbaczewski i jego "Robert Robur"- spektakl oparty na prozie Mirosława Nahacza i podejmujący temat wirtualizacji i mediatyzacji współczesnego świata. W konkursie polskim znajdą się również dwa przedstawienia z Narodowego Starego Teatru w Krakowie - "Podopieczni" w reżyserii Pawła Miśkiewicza na podstawie sztuki Elfriede Jelinek, w niezwykle ciekawy sposób podejmujące temat uchodźctwa i tożsamościowego kryzysu Europy oraz "Wróg ludu"Jana Klaty na podstawie tekstu Ibsena, biorący pod lupę mechanizmy tworzenia się politycznych konfliktów w mikroskali małej, zamkniętej społeczności.
Nie zabraknie też laureata zeszłorocznego grand prix Michała Borczucha, który pokaże "Wszystko o mojej matce" - spektakl tytułem nawiązujący do kultowego dzieła Almodovara, będący osobistąopowieścią reżysera o utracie, przyjaźni i kobiecości. Międzynarodowe jury z Chile, Japonii, Iranu,Finlandii i Wielkiej Brytanii wybierze najlepszy spektakl sezonu oraz przyzna najważniejszenagrody teatralne.
Laureaci konkursu INFERNO zostaną wyłonieni przez międzynarodowe jury, które przyzna Krakowskie Nagrody Teatralne, główna nagroda w wysokości 50 tys. złotych, ufundowana przez prezydenta Krakowa, Jacka Majchrowskiego, zasili budżet teatru będącego producentem zwycięskiego spektaklu. Nagrody indywidualne dla twórców w siedmiu kategoriach ufundowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.