Dwa najstarsze studia filmowe – TOR i KADR – udostępniły 61 klasycznych polskich produkcji filmowych. Każdy z nich jest kultowy i godny polecenia.


Wszystkie filmy zostały poddane cyfrowej rekonstrukcji. Dostępne są bezpłatnie, jednak będą przerywane reklamami, z których przychody zasilą zarówno proces rekonstrukcji jak i produkcję nowych filmów.


Studia będą także korzystały z systemu Content ID, który zapewnia pełną ochronę praw autorskich i umożliwia całościowe zarządzanie treściami na YouTube. Zarówno TOR jak i KADR planują sukcesywnie udostępniać na swoich kanałach kolejne filmy. W ich dorobku znajduje się ponad 800 dzieł rodzimej kinematografii.

Od dziś można oglądać między innymi:

Trzy kolory: Niebieski

Kadr z filmu "Trzy kolory. Niebieski", reż. Krzysztof Kieślowski, na zdj. Juliette Binoche, fot. MK2/CED/FRANCE 3/East News

Film fabularny w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego z 1993 roku.
Nieporozumieniem wydają się interpretacje 'Trzech kolorów', zawierające morał. Potrzeba miłości nie jest w filmie Kieślowskiego żadnym postulatem - pisał Tadeusz Sobolewski - To jedyne wyjście, więź która trzyma bohaterkę przy życiu.

Film na YouTube

 

Rejs

Kadr z filmu. Na zdjęciu: Irena Iżykowska, Jan Himilsbach i Zdzisław Maklakiewicz, fot. East News.
Kadr z filmu "Rejs". Na zdjęciu: Irena Iżykowska, Jan Himilsbach i Zdzisław Maklakiewicz, fot. Polfilm / East News

"Zrealizowany paradokumentalną metodą obserwacji przez kamerę zaimprowizowanych scenek, 'Rejs' jest jedną z najoryginalniejszych polskich komedii satyrycznych. Groteskowa tonacja, surrealistyczne dialogi wykorzystujące nowomowę PRL-u, typowe postacie i sytuacje z ówczesnej rzeczywistości nadają filmowi sens metafory." (Jan Słodowski [w:] "Leksykon polskich filmów fabularnych", Warszawa 1997)

Film na YouTube

Dzieje Grzechu

Kadr z filmu "Dzieje grzechu", 1975, reżyseria: Walerian Borowczyk. Na zdjęciu: Grażyna Długołęcka i Mieczysław Voit, fot. Studio Filmowe Tor/Filmoteka Narodowa/www.fototeka.fn.org.pl

Kontrowersyjny film w reżyserii Waleriana Borowczyka. W dziełach tego artysty zawsze mamy do czynienia z wielką wyobraźnią plastyczną, ogromną inwencją twórczą, absurdalnym humorem, groteską o inspiracji surrealnej.

Film na YouTube

Weiser

Kadr z filmu "Weiser", reżyseria: Wojciech Marczewski, fot. www.fabrykaobrazu.pl

Scenariusz filmu powstał na podstawie wydanej w 1987 roku powieści Pawła Huelle Weiser Dawidek. W wywiadzie przeprowadzonym przez Tadeusza Lubelskiego reżyser - Wojciech Marczewski - powiedział o filmie:

"Dla mnie cały 'Weiser' traktuje o tajemnicy i o tęsknocie za tym, żeby ona istniała." ("Kino" 2001 nr 12)


Film na YouTube

 

Amator

Jerzy Stuhr w filmie "Amator" w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego, 1979, fot. Studio Filmowe Tor / Filmoteka Narodowa/www.fototeka.fn.org.pl

Jeden z najlepszych filmów tzw. kina moralnego niepokoju, w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego. Film o miejscu sztuki w świecie, odwadze, bezkompromisowości i granicach odpowiedzialności za słowo oraz cenie swobody twórczej.

Film na YouTube


Magnat

Kadr z filmu "Magnat", reż Filip Bajon, 1986. Na zdjęciu: Jan Nowicki i Maria Gładkowska, fot. Studio Filmowe Tor / Filmoteka Narodowa / www.fototeka.fn.org.pl

Film w reżyserii Filipa Bajona. Zrealizowana z rozmachem historia śląskiej rodziny arystokratycznej von Plessów, od 1900 do narodzin faszyzmu, który przyniósł rozpad rodziny, kiedy to jej członkowie wybierają odmienne drogi życiowe.

Film na YouTube


Ucieczka z kina Wolność

Kadr z filmu "Ucieczka z kina 'Wolność' ", reż. Wojciech Marczewski, fot. Polfilm / East News

Film w reżyserii Wojciecha Marczewskiego. Aluzje do Bułhakowa ('Mistrz i Małgorzata') ułatwiają reżyserowi przeprowadzenie głównej idei filmu - idei wybaczenia. Mamy wrażenie jakby na naszych oczach zwijała się cała ta fantastyczno-groteskowa fabuła rodem z Bułhakowa i Woody Allena. Wracamy do rzeczywistości. Nie wystarczy być solidarnym z buntownikami, aby oczyścić się z win?

Film na YouTube

Austeria

Wojciech Pszoniak w filmie "Austeria" w reżyserii Jerzego Kawalerowicza, 1982, fot. Studio Filmowe Kadr / Filmoteka Narodowa/www.fototeka.fn.org.pl

"Zrealizowany przeze mnie film odbiega więc od tradycyjnych sentymentalnych opowiadań. W dynamicznym skrócie staram się odtworzyć świat marzeń, nawyków myślowych, postaw filozoficznych Żydostwa wschodnioeuropejskiego w obliczu ostatecznego zagrożenia". (Jerzy Kawalerowicz, 1983)

Film na YouTube

Brunet wieczorową porą

Wiesław Gołas w filmie "Brunet wieczorową porą" w reżyserii Stanisława Barei, 1976, fot. Filmoteka Narodowa/www.fototeka.fn.org.pl

Film ikony komedii - Stanisława Bareji. Komedia kryminalna, która oprócz właściwej akcji zawiera mnóstwo obserwacji z życia współczesnego społeczeństwa.

Film na YouTube


Do widzenia, do jutra

Kadr z filmu "Do widzenia, do jutra", fot. Filmoteka Narodowa /www.fototeka.fn.org.pl

Debiutancki film Janusza Morgensterna określa się dziś jako kultowy. Jak napisał Tadeusz Sobolewski: Jak wiele o tamtym czasie udało się powiedzieć w tym małym filmie" ("Kino" nr 5/2002).


Film na YouTube

 

Pociąg

Kadr z filmu "Pociąg", fot. East News / Polfilm

"Ten film mówi o głodzie, o tęsknocie uczuć, niekoniecznie zresztą miłosnych. Dziewczyna odczuwa niedosyt życia, u mężczyzny - pod jej wpływem - rodzi się samotność. Każdy człowiek jest w pewnym sensie niezadowolony z tego, co ma, i zostawia sobie jakąś furtkę, jakąś niejasną perspektywę" - mówił przed laty o swoim filmie Jerzy Kawalerowicz.

Film na YouTube

Faraon

Kadr z filmu "Faraon" w reżyserii Jerzego Kawalerowicza. Kadr z filmu. Na zdjęciu: Jerzy Zelnik (na pierwszym planie).fot. Polfilm / East News

"Ekranizacja 'Faraona' to ascetyczna adaptacja powieści Bolesława Prusa, koncentrująca się na zderzeniu dwu racji politycznych: pragmatycznej - kapłanów i romantycznej - młodego faraona." (Tadeusz Lubelski, "Film Fabularny" [w:] "Encyklopedia kulury polskiej XX wieku, Film, Kinematografia")

Film na YouTube

Salto

Kadr z filmu "Salto", reż. Tadeusz Konwicki, fot. East News / Polfilm

Film był interpretowany jako polemika ze "szkołą polską" i dzieło autotematyczne - wyraz wahań i niepewności artysty dotyczących możliwości i pułapek sztuki. "Salto" najbliższe jest kinu poetyckiemu, nastrojowemu, obfitującemu w zagadki i niedomówienia.

Film na YouTube

Niewinni Czarodzieje

Kadr z filmu "Niewinni czarodzieje" w reżyserii Andrzeja Wajdy, 1960. Na zdjęciu: Zbigniew Cybulski fot. Studio Filmowe Kadr/Filmoteka Narodowa/www.fototeka.fn.org.pl

Niewinni czarodzieje to efekt spotkania twórców trzech różnych pokoleń: reżysera Andrzeja Wajdy oraz scenarzystów - Jerzego Andrzejewskiego i Jerzego Skolimowskiego. Próbowali oni sportretować ówczesną młodzież, która pod cynicznymi maskami i nonszalanckimi pozami kryła potrzebę bliskości i autentycznych uczuć.

Film na YouTube

 

Oto pełna lista polskich filmów dostępnych na YouTube.

Filmy studia filmowego Kadr:

  • "Brunet wieczorową porą" reż. Stanisław Bareja, 1976 r.
  • "Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz?" reż. Stanisław Bareja, 1978 r.
  • "Seksmisja" reż. Juliusz Machulski, 1983 r.
  • "Austeria" reż. Jerzy Kawalerowicz, 1982 r.
  • "Akcja pod Arsenałem" reż. Jan Łomnicki, 1977 r.
  • "Guiseppe w Warszawie" reż. Stanisław Lenartowicz, 1964 r
  • "Zaduszki" reż. Tadeusz Konwicki, 1961 r.
  • "Do widzenia, do jutra" reż. Janusz Morgenstern, 1960 r.
  • "Kogel Mogel" reż. Roman Załuski, 1988 r.
  • "Pociąg" reż. Jerzy Kawalerowicz, 1959 r.
  • "Faraon" Jerzy Kawalerowicz, 1966 r.
  • "Ostatni dzień lata" reż. Tadeusz Konwicki, 1958 r. (więcej o filmie)
  • "Milczenie" reż. Kazimierz Kutz, 1963 r.
  • "Salto" reż. Tadeusz Konwicki, 1965 r.
  • "Orzeł" reż. Leonard Buczkowski, 1959 r.
  • "Niewinni czarodzieje" reż. Andrzej Wajda, 1960 r.
  • "Nie lubię poniedziałku" reż. Tadeusz Chmielewski, 1971 r.
  • "Jutro premiera" reż. Janusz Morgenstern, 1962 r.
  • "Popiół i diament" reż. Andrzej Wajda, 1958 r. (więcej o filmie)
  • "Galimatias czyli Kogel Mogel II" reż. Roman Załuski, 1989 r.
  • "Matka Joanna od aniołów" Jerzy Kawalerowicz, 1961 r. (więcej o filmie)
  • "Człowiek na torze" reż. Andrzej Munk, 1956 r.
  • "Noce i dnie" reż. Jerzy Antczak, 1975 r.
  • "Eroica" reż. Andrzej Munk, 1957 r. (więcej o filmie)
  • "Paciorki jednego różańca" reż. Kazimierz Kutz, 1979 r. (więcej o filmie)
  • "Nikt nie woła" reż. Kazimierz Kutz, 1960 r.
  • "Ludzie z pociągu" reż. Kazimierz Kutz, 1961 r.
  • "Krzyk" reż. Barbara Sass,1982 r.
  • "Vabank" reż. Juliusz Machulski, 1981 r.
  • "Vabank 2" reż. Juliusz Machulski, 1984 r.
  • "Wielki Szu" reż. Sylwester Chęciński, 1982 r.

Filmy udostępnione przez Studio Tor:

  • "Amator" reż. Krzysztof Kieślowski, 1979 r.
  • "Ucieczka z kina 'Wolność'" reż. Wojciech Marczewski, 1990 r.
  • "Rejs" reż. Marek Piwowski, 1970 r.
  • "Trzy kolory: Niebieski" reż. Krzysztof Kieślowski, 1993 r.
  • "Kolejność uczuć" reż. Radosław Piwowarski, 1993 r.
  • "Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową" reż. Krzysztof Zanussi, 2000 r. (więcej o filmie)
  • "Dotknięcie ręki" reż. Krzysztof Zanussi, 1992 r.
  • "Zazdrość i medycyna" reż. Janusz Majewski, 1973 r.
  • "Cwał" reż. Krzysztof Zanussi, 1995 r.
  • "Trzy kolory: Biały" reż. Krzysztof Kieślowski, 1994 r.
  • "Trzy kolory: Czerwony" reż. Krzysztof Kieślowski, 1994 r. (więcej o filmie)
  • "Suplement" reż. Krzysztof Zanussi, 2002 r. (wiecej o filmie)
  • "Lekcja martwego języka" reż. Janusz Majewski, 1979 r.
  • "Dzieje grzechu" reż. Walerian Borowczyk, 1975 r.
  • "Weiser" reż. Wojciech Marczewski, 2000 r.
  • "Boże skrawki" reż. Jurek Bogajewicz, 2001 r. (więcej o filmie)
  • "Persona non grata" reż. Krzysztof Zanussi, 2005 r. (więcej o filmie)
  • "Magnat" reż. Filip Bajon, 1986 r.
  • "300 mil do nieba" reż. Maciej Dejczer, 1989 r.