Kamera jest kobietą – jak operatorki zmieniają kino
Kobiety-operatorki zmieniają współczesne kino. Na naszych oczach upada kolejny z bastionów męskiej dominacji w branży filmowej. I choć do pełnego równouprawnienia droga jest wciąż odległa, wydaje się, że kino nie może już z niej zawrócić.
Kobiety zmieniają branżę operatorską
Jeszcze kilkadziesiąt lat temu nikt nie wyobrażał sobie, by kobieta mogła być operatorem filmowym. Masywne kamery rzekomo były zbyt ciężkie, by potrafiła je obsłużyć kobieca ręka. Z czasem sytuacja się zmieniała, technologiczny postęp sprawił, że kamera mieści się w dłoni, a dziś kobiety-operatorki coraz częściej przebijają się do kinowego głównego nurtu.
O tych, którym się to udało, oraz o tym, jak trudna była ich droga do zaznaczenia swej artystycznej obecności przeczytacie Państwo w tekście "Wyjście z cienia" Bartosza Staszczyszyna.
Najlepsze polskie operatorki
Polscy operatorzy od lat cieszą się renomą jednych z najlepszych na świecie. Wypracowywali ją od czasów Jerzego Wójcika i Witolda Sobocińskiego, by później umacniać ją dzięki Piotrowi Sobocińskiemu, Pawłowi Edelmanowi, Sławomirowi Idziakowi i Januszowi Kamińskiemu… Można by pomyśleć, że polska szkoła operatorska została całkowicie zdominowana przez mężczyzn. Ale nie jest to prawdą – o siedmiu najciekawszych operatorkach średniego i młodego pokolenia w Polsce piszemy w tekście "Władczynie światła…".
Monika Lenczewska - kobieta na fali
Bohaterka kolejnego z naszych tekstów jest jedną z najlepszych i najbardziej cenionych polskich operatorek. "Variety" wymieniało ją wśród dziesięciu autorów zdjęć filmowych, których prace trzeba uważnie śledzić, a filmy przez nią realizowane prezentowano na festiwalach całego świata. O Monice Lenczewskiej, operatorce pracującej w Hollywood, Polsce, w Afryce, Grecji i na Islandii piszemy w artykule poświęconym tej znakomitej artystce.
[{"nid":"5683","uuid":"da15b540-7f7e-4039-a960-27f5d6f47365","type":"article","langcode":"pl","field_event_date":"","title":"Jak by\u0107 autorem - w kinie?","field_introduction":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. Wyj\u0105tki te by\u0142y rzadkie w przesz\u0142o\u015bci, dzi\u015b s\u0105 nieco cz\u0119stsze, ale i dobrych film\u00f3w dzi\u015b mniej ni\u017c to kiedy\u015b bywa\u0142o.","field_summary":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. ","topics_data":"a:2:{i:0;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259606\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:5:\u0022#film\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:11:\u0022\/temat\/film\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}i:1;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259644\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:8:\u0022#culture\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:14:\u0022\/temat\/culture\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}}","field_cover_display":"default","image_title":"","image_alt":"","image_360_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/360_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=dDrSUPHB","image_260_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/260_auto_cover\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=X4Lh2eRO","image_560_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/560_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=J0lQPp1U","image_860_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/860_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=sh3wvsAS","image_1160_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/1160_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=9irS4_Jn","field_video_media":"","field_media_video_file":"","field_media_video_embed":"","field_gallery_pictures":"","field_duration":"","cover_height":"266","cover_width":"470","cover_ratio_percent":"56.5957","path":"pl\/node\/5683","path_node":"\/pl\/node\/5683"}]