Baroque Instrumental (Barokowa muzyka instrumentalna)
- Sławomir Zubrzycki – ''The da Vinci Sound – Viola Organista'' (Piano Classic)
W 2009 Sławomir Zubrzycki – pianista, klawikordzista, klawiolinista, kompozytor i konstruktor instrumentów – natrafił na ślad instrumentu klawiszowo-smyczkowego, prawie zupełnie nieznanego, który zaprojektował Leonardo da Vinci. Zaintrygowany zapomnianymi faktami z przeszłości Zubrzycki zbudował własną wersję konstrukcji Leonarda da Vinci. Zubrzycki odbył już europejskie tournée ze swoim instrumentem (44 recitale w 15 krajach), współpracował z Björk przy akustycznej wersji jej albumu ''Vulnicura''. Nagrał też swój własny album, na którym usłyszymy muzykę Heinricha Ignaza Franza von Bibera, Carla Friedericha Abela, Adama Jarzębskiego, Marina Maraisa, Carla Philippa Emanuela Bacha oraz Jeana de Saint-Colombe.
Opera
- Gustav Holst: ''At the Boar’s Head'' / Williams Ralph Vaughan: ''Riders to the Sea'' (DUX)
18 marca 2016 na scenie Filharmonii Narodowej w Warszawie, wykonano, w ramach 20. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, dwie angielskie opery jednoaktowe z początku XX wieku. Pierwsza z nich, ''Oberża pod dzikiem'' (''At the Boar’s Head'') autorstwa Gustava Holsta nigdy przedtem nie doczekała się pełnego nagrania. Libretta dla jednoaktówki dostarczył humorystyczny epizod z ''Henryka IV'' Szekspira, zaś muzyka została oparta na angielskich melodiach tradycyjnych i folklorystycznych. Z wesołością ''Oberży....'' kontrastuje ponury nastrój ''Jeźdźców ku morzu'' (''Riders to the Sea'') Ralpha Vaughana Williamsa. Wykonana po raz pierwszy w Polsce opera opowiada tragiczną historię zmagania z żywiołem, oddając uniwersalnym językiem muzyki emocje towarzyszące nagłej utracie bliskich. Orkiestrą Warszawskiej Opery Kameralnej kieruje Łukasz Borowicz.
Solo Instrument (Instrument solo)
- Linus Roth (skrzypce), José Gallardo (fortepian) – ''Mieczysław Weinberg. Complete Sonatas & Works'' (Challenge Classics)
Niemiecki skrzypek i argentyński pianista nagrali komplet Wajnbergowskich sonat, ściślej rzecz biorąc: 6 sonat i Rapsodię na tematy mołdawskie. Druga i Szósta sonata nigdy wcześniej nie były nagrywane; Rapsodia została utrwalona ostatni raz 40 lat temu. Zainteresowanie muzyką Mieczysława Wajnberga rośnie, nie tylko wśród polskich i rosyjskich melomanów.
- Laurent Wagschal – ''Godowsky: The Art of Transcription'' (Evidence Classicss)
Zbiór transkrypcji autorstwa Leopolda Godowskiego, jednego z najbardziej cenionych pianistów pierwszych dziesięcioleci XX wieku. Godowski urodził się w Warszawie w 1871 roku, studiował w Berlinie i w Paryżu (u samego Saint-Saënsa), duża część jego życia była związana ze Stanami Zjednoczonymi, gdzie z powodzeniem koncertował i wykładał. Miał bardzo szeroki repertuar, w jego skład wchodziło wiele sporządzonych z niego transkrypcji (czyli opracowania utworów na inny instrument). Transkrypcje z Chopina (na lewą rękę), Bacha, Schuberta, Schumanna i innych wziął na warsztat Laurent Wagschal, francuski pianista.
Chamber Music (Muzyka kameralna)
Węgierski projekt Szymona Krzeszowca, który przybliża skrzypcową twórczość Zoltána Kodaya i Miklósza Rozsy.
''»Duo op. 7« na skrzypce i wiolonczelę napisał Zoltán Koday (1882-1967) w roku 1914 – pisze w opisie płyty Marcin Trzęsiok – Oba instrumenty ukazują całą pełnię ekspresyjną i techniczną. (..) Osobliwe połączenie rapsodycznej melancholii i tanecznego wigoru czerpie Kodály z folkloru węgierskiego. (…) Miklós Rozsa (1907-1995) znany jest przede wszystkim ze swej muzyki filmowej, za którą otrzymał trzy Oskary. Ale jego droga do Hollywood była kręta i wiodła, by tak rzec, przez szczyty muzyki klasycznej. Muzyka fascynowała Rózsę od dziecka. Mając lat osiem, Rozsa występował publicznie jako skrzypek i próbował sił w kompozycji''.
- Víctor del Valle & Luis del Valle – ''Impulse'' (IBS Classical)
Duet dwóch braci – pianistów. Płytę rozpoczynają ''Wariacje na temat Paganiniego'' Witolda Lutosławskiego, interpretacja jest wyjątkowo energiczna. Dalej są: Mozart, Ligeti, Ravel i Gershwin – różne odcienie muzyki klasycznej i współczesnej, doborowe towarzystwo.
- Nelson Goerner – ''Nowakowski: Piano Quintet op. 17, Krogulski: Piano Octet op. 6'' (NIFC)
Czołowi muzycy europejscy: Nelsona Goerner (fortepian), Leny Neudauer (skrzypce), Erzhan Kulibaev (skrzypce), Katarzyna Budnik-Gałązka (altówka), Marcin Zdunik (wiolonczela), Sławomir Rozlach (kontrabas), Jan Krzeszowiec (flet) i Radosław Soroka (klarnet) interpretują historię polskiej kameralistyki. Kwintet fortepianowy Es-dur Józefa Nowakowskiego i Oktet fortepianowy d-moll Józefa Krogulskiego to dwa mało dziś znane utwory kompozytorów współczesnych Chopinowi.
Concertos (Koncerty)
- Bartłomiej Nizioł, BBC Scottish Symphony Orchestra, Łukasz Borowicz – ''Stojowski & Wieniawski: Violin Concertos'' (Hyperion)
20 tom w znanej serii The Romantic Violin Concerto wydawanej przez szkocką orkiestrę BBC i wydawnictwo Hyperion. Muzyka Zygmunta Stojowskiego dopiero zostaje przypominana, korzysta z renesansu zainteresowania polskimi kompozytorami przełomu XIX i XX wieku. Stojowski urodził się (prawdopodobnie) w 1870 roku w Strzelcach pod Kielcami, był uczniem Ignacego Jana Paderewskiego. Przyjaźnił się z Piotrem Czajkowskim i Johannesem Brahmsem; w 1905 roku wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie mieszkał aż do śmierci (1946, Nowy Jork). Koncert na skrzypce i orkiestrę G-dur op. 22 skomponował na przełomie wieków, po raz pierwszy wykonano go w marcu 1900 roku w Paryżu. Został ciepło przyjęty, ale nigdy nie zyskał rozgłosu – miejmy nadzieję, że pomoże mu w tym nagranie BBC Scottish Symphony Orchestra. Na płycie znajduje się także Fantazja brillante op. 20, oparta na tematach zaczerpniętych z opery Gounoda Faust, skomponowana przez Henryka Wieniawskiego w 1865 roku, kiedy ''Faust'' był jedną z najbardziej popularnych oper Europy, a jej fragmenty były popularyzowane i nucone nie tylko przez bywalców teatrów.
- Jonathan Plowright, BBC Scottish Symphony Orchestra, Łukasz Borowicz – ''Różycki: Piano Concertos'' (Hyperion)
Kolejna polska płyta z katalogu Hyperionu, tym razem w serii The Romantic Piano Concertos. Znajdziemy tutaj młodzieńczą Balladę op. 18 na fortepian i orkiestrę (1908) oraz dwa koncerty fortepianowe. Koncert fortepianowy nr 1 g-moll op. 43 (1917-18) to pierwsze wielkie, symfoniczne i abstrakcyjne dzieło Ludomira Różyckiego – pisane w czasie wielkiej wojny. Koncert fortepianowy nr 2 (1941-42) kompozytor komponował w okupowanej Warszawie, w której konspiracyjnym życiu koncertowym aktywnie uczestniczył. Płyta otrzymała entuzjastyczne recenzje w prasie brytyjskiej, niemieckiej, tureckiej, belgijskiej i amerykańskiej.
- Piotr Pławner, Berlin Chamber Symphony, Jurgen Bruns – ''Polish Violin Concertos'' (Naxos)
Prestiżowa wytwórnia Naxos od momentu swojego powstania, czyli 1987 roku, troszczy się o to, żeby melomani na całym świecie mogli słuchać polskiej muzyki. Tym razem wydali płytę ze skrzypcowym repertuarem czworga polskich kompozytorów: Grażyny Bacewicz (Pierwszy koncert skrzypcowy), Aleksandra Tansmana (barokowo brzmiące Cinq pieces napisane dla Josefa Szigetiego), Michała Spisaka (neoklasyczne Andante et allegro) oraz Andrzeja Panufnika (Koncert skrzypcowy). Wszystko to w wykonaniu Berlin Chamber Symphony pod batutą Jürgena Brunsa. Solistą jest Piotr Pławner, laureat I miejsca w Konkursie im. Henryka Wieniawskiego w 1995 roku.