"Ida" zdobywa Oscara!
"Ida" Pawła Pawlikowskiego zdobyła Oscara dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego. To pierwszy polski film wyróżniony w tej kategorii przez Amerykańską Akademię Filmową.
W walce o Oscara "Ida" pokonała tak znakomite filmy jak nagrodzony Złotym Globem rosyjski "Lewiatan" Andrieja Zwiagincewa, "Mandarynki" Zazy Urushadzego, pacyfistyczną opowieść o konflikcie abchasko-gruzińskim, komediowe "Dzikie historie" Argentyńczyka Damiána Szifróna oraz piękne "Timbuktu" Abderrahmana Sissako, mauretańskiego reżysera, którego film w 2015 roku zdobył aż siedem Cezarów, najważniejszych francuskich nagród filmowych.
Oscar dla Pawła Pawlikowskiego
Odbierając nagrodę w Hollywood’s Dolby Theatre Paweł Pawlikowski mówił:
Jak się tu znalazłem? Nakręciłem czarno-biały film o potrzebie ciszy, wycofania się ze świata i kontemplacji, a teraz jestem tu - w epicentrum hałasu i uwagi świata. Życie jest pełne niespodzianek.
"Ida" jest pierwszym polskim filmem, który zdobył statuetkę dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego. Wcześniej walczyło o nią aż 9 polskich filmów: "Nóż w wodzie" Romana Polańskiego, "Faraon" Jerzego Kawalerowicza, "Potop" Jerzego Hoffmana, "Ziemia obiecana", Andrzeja Wajdy, "Noce i dnie" Jerzego Antczaka , "Panny z Wilka", "Człowieka z żelaza" i "Katyń" Andrzeja Wajdy oraz "W ciemności"Agnieszki Holland.
Oscar dla filmu Pawła Pawlikowskiego wieńczy długą listę nagród zdobytych przez "Idę". Polski film ma na swoim koncie około stu wyróżnień, w tym nagrody festiwali w Warszawie, Londynie, Gdyni i Toronto, a także pięć Europejskich Nagród Filmowych, hiszpańską nagrodę Goya oraz brytyjską BAFTA.
Film Pawła Pawlikowskiego był także nominowany do Oscara za najlepsze zdjęcia autorstwa Łukasza Żala i Ryszarda Lenczewskiego. Zgodnie z przewidywaniami Nagroda Akademii w tej kategorii trafiła jednak w ręce Emmanuela Lubezkiego, autora brawurowych zdjęć do "Birdmana" Alejandra Gonzáleza Iñárritu. Lubezki po raz drugi z rzędu sięgnął po Oscara dla najlepszego operatora – przed rokiem otrzymał Oscara za zdjęcia do "Grawitacji" Alfonso Cuaróna.
"Joanna" i "Nasza klątwa" bez nagrody
O statuetkę dla najlepszego krótkometrażowego filmu dokumentalnego rywalizowały w tym roku aż dwa polskie filmy "Joanna" oraz "Nasza klątwa".
"Joanna" Anety Kopacz to intymny portret Joanny Sałygi, autorki bloga "Chustka", która na łamach internetowego pamiętnika relacjonowała swoje zmagania z chorobą nowotworową i oswajanie śmierci. Opowiedziany za pomocą wspaniałych, subtelnych zdjęć Łukasza Żala oraz muzyki Jana A.P. Kaczmarka to jeden z najpiękniejszych dokumentów minionego roku.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
Także drugi z polskich kandydatów do Oscara, "Nasza klątwa" Tomasza Śliwińskiego jest dramatyczną historią o chorobie, która zmienia życie całej rodziny. Młody reżyser mówił w nim o chorobie swojego syna, który przyszedł na świat z Klątwą Ondyny (Zespół Wrodzonej Ośrodkowej Hipowentylacji, CCHS), sprawiającą, że chorzy podczas snu przestają oddychać i wymagają dożywotniego wspomagania czynności oddechowych za pomocą respiratora.
Oscara dla najlepszego krótkometrażowego filmu dokumentalnego zdobył wyprodukowany przez HBO film "Crisis Hotline: Veterans Press 1" Ellen Goosenberg Kent i Dany Perry opowiadający o pracownikach telefonicznej linii kryzysowej dla weteranów wojennych mierzących się z myślami samobójczymi i depresją. Film był zdecydowanym faworytem w swojej kategorii.
"Joanna" i "Nasza klątwa" to kolejne filmy, które dołączyły do elitarnego grona polskich dokumentów wyróżnionych oscarową nominacją. Wcześniej o Nagrodę Akademii rywalizowały tak znakomite tytuły jak "89 mm od Europy" Marcela Łozińskiego, "Dzieci z Leningradzkiego" (The Children of Leningradsky) Hanny Polak i Andrzeja Celińskiego oraz "Królik po berlińsku" w reżyserii Bartka Konopki.
"The Grand Budapest Hotel" z najlepszymi kostiumami
Wśród artystów walczących o Oscara za najlepsze kostiumy znalazła się w tym roku Polka, Anna Biedrzycka Sheppard nominowana za kostiumy do "Czarownicy" Roberta Stromberga. Statuetkę, o którą rywalizowali także Coleen Atwood odpowiedzialna za kostiumy do "Tajemnic lasu", Mark Bridges nominowany za "Inherent Vice" i Jacqueline Durran wyróżniona za film "Mr. Turner", zdobyła Milena Canonero za kostiumy do "The Grand Budapest Hotel" Wesa Andersona.
Dla polskiej kostiumolożki była to już trzecia oscarowa nominacja w karierze. Wcześniej Anna Biedrzycka Sheppard była nominowana do Nagrody Akademii za "Listę Schindlera" Stevena Spielberga oraz "Pianistę" Romana Polańskiego.
Największymi zwycięzcami oscarowego wieczoru zostały "Birdman" oraz "Grand Budapest Hotel", które zdobyły po cztery statuetki. Film Alejandro González Iñárritu zdobł statuetki za najlepszy film, reżyserię, scenariusz oryginalny oraz zdjęcia, a "Grand Budapest" Wesa Andersona wyróżniono w kategoriach kostiumy, charakteryzacja, scenografia i muzyka.
opr. BS.
[{"nid":"5683","uuid":"da15b540-7f7e-4039-a960-27f5d6f47365","type":"article","langcode":"pl","field_event_date":"","title":"Jak by\u0107 autorem - w kinie?","field_introduction":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. Wyj\u0105tki te by\u0142y rzadkie w przesz\u0142o\u015bci, dzi\u015b s\u0105 nieco cz\u0119stsze, ale i dobrych film\u00f3w dzi\u015b mniej ni\u017c to kiedy\u015b bywa\u0142o.","field_summary":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. ","topics_data":"a:2:{i:0;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259606\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:5:\u0022#film\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:11:\u0022\/temat\/film\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}i:1;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259644\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:8:\u0022#culture\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:14:\u0022\/temat\/culture\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}}","field_cover_display":"default","image_title":"","image_alt":"","image_360_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/360_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=dDrSUPHB","image_260_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/260_auto_cover\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=X4Lh2eRO","image_560_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/560_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=J0lQPp1U","image_860_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/860_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=sh3wvsAS","image_1160_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/1160_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=9irS4_Jn","field_video_media":"","field_media_video_file":"","field_media_video_embed":"","field_gallery_pictures":"","field_duration":"","cover_height":"266","cover_width":"470","cover_ratio_percent":"56.5957","path":"pl\/node\/5683","path_node":"\/pl\/node\/5683"}]