"Proust-Pamuk-Pamięć" jest teatralną konfrontacją kanonicznego dzieła literatury europejskiej ze wspólczesną literaturą turecką i zogniskowany zostanie wokół pamięci rozumianej jako kategoria kulturowa, pamięć indywidualna, pamięć odzyskiwana, pamięć jako to, co konstruuje tożsamość i świadomość. Prapremiera wspieranego przez Culture.pl wydarzenia odbędzie się 3 czerwca na festiwalu teatralnym w Stambule.
Uwięziona: Garbaczewski kontra Proust
Projekt będzie się składał z trzech części. Pierwsza to filmowa etiuda Krzysztofa Garbaczewskiego "Uwięziona" oparta na piątym tomie cyklu "W poszukiwaniu straconego czasu". Jak pisze autor, Uwięziona daje pretekst do refleksji nad powracającą zazdrością, zdradą, pożądaniem i zwątpieniem w samego siebie. - Film jest okazjądo odkrywania, jak działa pamięć u Prousta, wyzwalana przez doświadczenia zmysłowe, bodźce wzrokowe, dźwięki i zapachy. Reminiscencyjny język filmu wprowadza nas do opisywanego przez Deleuze’a świata znaków i podświadomych wspomnień. Widz stara się
odszyfrować znaczenie tych znaków i dzięki temu poznaje ostateczną rzeczywistość, Proustowską przestrzeń, w której rodzą się artyści - pisze Garbaczewski.
Stambuł lat 70. i Muzeum Niewinności na czarno-białych zdjęciach
Część druga polsko-tureckiego projektu to spektakl na podstawie powieści "Muzeum niewinności" Orhana Pamuka oraz albumu "Niewinność przedmiotów", który ukazał się jako katalog ekspozycji w muzeum o tej samej nazwie mieszczącego się w dzielnicy Tophane, jak też innej książki Pamuka zatytułowanej "Stambuł. Wspomnienia i miasto". Wspólnie z artystami opolskiego Teatru im. Jana Kochanowskiego przygotowuje go cenionaturecka reżyserka Emre Koyuncuoglu. To będzie bardzo osobisty spektakl - zapowiada artystka, która swoje osobiste wspomnienia, pamięć Stambułu, jego smaki i zapachy zderzy z z refleksją polskich aktorów. W ich rękach te wspomnienia staną się eksponatami
- Mam nadzieję, że stambulscy artyści reprezentujący różne dziedziny sztuki, czerpiąc natchnienie z twórczości Pamuka, będą – tym razem za pośrednictwem sceny – współtworzyć naszą pamięć, naszą wspólną pamięć i dzielić ją z innymi. Spektakl rozgrywa się w trzech płaszczyznach. Obecna w powieści wielopłaszczyznowa narracja zostaje na scenie rozpisana na różne formy. Podstawowy wątek przedstawienia stanowi wyposażona w elementy melodramatyczne opowieść o nieskończonej miłości w realiach Stambułu lat 70., uczuciu uwikłanym w opozycje Wschód-Zachód, tradycja-nowoczesność. Jej prowadzeniu służą dialogi postaci. Miejsca, gdzie w powieści wielokrotnie podkreślone zostają pojęcia czasu i bezczasowości, ulotność chwil szczęścia, zostaną zobrazowane za pomocą czarno-białych zdjęć i projekcji wideo - zapowiada Emre Koyuncuoglu.
Wschód-Zachód
Biorący udział w przygotowaniu spektaklu, stanowiący jego ekipę twórczą artyści ze Stambułu sporządzili na potrzeby spektaklu kolekcję złożoną z obiektów, które wywołują skojarzenia z powieścią, muzeum i 83 rozdziałami katalogu. Część trzecia projektu pomyślana jest jako happening, spotkanie dwóch wybitnych postaci europejskiego teatru Krzysztofa Garbaczewskiego i Emre Koyuncuoglu. Będzie to także zderzenie dwóch kultur, dwóch wizji teatru, dwóch różnych generacji. Dialog o pamięci własnej i pamięci kultury. O tym, co jest ważne dla nas i dla teatru, o tym, co nas różni i zbliża w XXI wieku.
"PROUST-PAMUK-PAMIĘĆ", premiera 3 czerwca na festiwalu teatralnym w Stambule. o którym więcej piszemy tu
Przeczytaj także o wydarzeniach w ramach PROJEKTU TURCJA
źródła: materiały prasowe, Nowa Trybuna Opolska, oprac. AL