Projekt Don’t Panic! We’re from Poland został zainicjowany przez Instytut Adama Mickiewicza w 2008 roku i od tej pory to charakterystyczne hasło stało się już synonimem młodej, ciekawej i najwyższej jakości muzyki z Polski. Swoją pozycję zawdzięcza współpracy i aktywnej obecności na najważniejszych festiwalach, targach i konferencjach muzycznych co pozwala na umacnianie marki polskiej muzyki na zagranicznych rynkach muzycznych i pozyskiwanie nowych partnerów.
"Cała idea wywodzi się z opozycji do modelu promocji kultury, który opiera się na jednorazowym wysyłaniu artysty w jakieś miejsce. W przypadku naszej pracy powracamy w te same miejsca, jesteśmy konsekwentni" - powiedział jeden z organizatorów projektu Michał Hajduk.
Rok 2017 rozpoczął się bardzo dobrze dla eksportu polskiej muzyki. Koncerty Trupa Trupa oraz Buslava na festiwalu Eurosonic Noorderslag w holenderskim Groningen zaowocowały ofertami od zagranicznych dystrybutorów i festiwali. Był to najbardziej efektywny Eurosonic dla polskich artystów. Na festiwalu MENT Ljubljana zespoły Coals, Sotei oraz Teielte świetnymi występami udowodniły, że polskie zespoły umocniły pozycję w branży muzycznej. Ten młody, mający trzyletni dorobek, festiwal doceniany jest jako wydarzenie dopracowane w każdym detalu, wyznaczające wysokie standardy nie tylko w skali Europy Centralnej.
"Wspieramy artystów i menadżerów muzycznych. Parę lat temu zobaczyliśmy duże braki na tym polu, chcemy wspierać inicjatywy na rzecz menadżerów poprzez organizację wydarzeń o charakterze networkingowym, czyli pomagającym zdobyć nowe kontakt biznesowe. Dodatkowo uczestniczymy w tworzeniu programów konferencyjnych festiwali np Spring Break'a i poprzez tego rodzaju działania inwestujemy w edukację branży muzycznej" - mówił Krzysztof Halicz na konferencji prasowej zapowiadającej tegoroczny program projektu DPWFP.
Wiosną polska muzyka powróci na festiwale, na których jej marka budowana jest konsekwentnie od wielu sezonów jak SXSW, Tallinn Music Week (27 marca - 2 kwietnia), Spring Break Festival w Poznaniu (20-22 kwietnia), Primavera Sound w Barcelonie (31 maja - 4 czerwca), a polski jazz na Jazzahead! w Bremie (27-30 kwietnia). Jesienią polską muzykę i o polskiej muzyce usłyszą uczestnicy m.in. Reeperbahn Festival w Hamburgu (20-23 września).
WOMEX w Katowicach
Wyjątkowym wydarzeniem dla polskiej branży muzycznej będą targi WOMEX, które po raz pierwszy odbędą się w Polsce. Targi WOMEX co roku odbywają się w innym kraju. Od 25 do 29 października gospodarzem targów będą Katowice. Polska prezentacja w roku 2017 nabiera w tym kontekście nowego znaczenia, a obecne regularnie na WOMEX Polskie stoisko sygnowane marką Culture.pl będzie miało szczególna oprawę. Targi Womex to najważniejsze i największe wydarzenie tego typu w Europie, najlepsza na świecie okazja do spotkania się profesjonalistów związanych z muzyką tradycyjną, etniczną i folk. Co roku na WOMEX odbywają się koncerty, konferencje i pokazy filmów dokumentalnych. Zeszłoroczna edycja targów zgromadziła ponad 3000 delegatów oraz ponad 2000 firm i instytucji z branży.
Zagraj to!
Siłą polskiej muzyki jest jej wysoki poziom i kreatywność artystów. To ogromny potencjał, i tak, aby go skutecznie i efektywnie wykorzystać, kluczowy jest rozwój kompetencji menedżerów oraz stwarzanie im i artystom możliwość nawiązywania kontaktów za granicą. Służy temunowy program Zagraj to!, którego pierwsza edycja odbyła się jesienią 2016 roku. Zagraj to! skierowany jest do przedstawicieli branży muzycznej, którzy pragną rozwijać współpracę międzynarodową oraz do artystów, którzy chcą zaprezentować się międzynarodowej publiczności na najważniejszych targach, konferencjach i festiwalach muzycznych na świecie. Pierwsza edycja programu cieszyła się dużym zainteresowaniem – zgłoszonych zostało ponad 40 wniosków. Do drugiej edycji aplikować można do 20 marca, a wyniki naboru zostaną ogłoszone do 4 kwietnia 2017 roku na stronie iam.pl.