"Długie życie fotografii" składa się z kilku elementów, z których każdy dotyczy innego zagadnienia związanego z konserwacją prewencyjną. W programie znajdują się działania edukacyjne, artystyczne i zamknięte szkolenia dla ekspertów.
Najbardziej frapującym elementem projektu jest wystawa czterech polskich fotografów: Anety Grzeszykowskiej, Doroty Buczkowskiej, Pawła Szypulskiego i Jakuba Certowicza. Każdy z nich odbył rezydencję artystyczną w jednym z norweskich archiwów. Efekty zobaczyć można na wystawie w Pałacu Kultury i Nauki do 20 maja 2016 roku.
Dwadzieścia zdjęć Doroty Buczkowskiej to przetworzone graficznie fotografie archiwalne z Country Archive of Song og Fjordane w Leikanger na północy Norwegii. Artystka stworzyła kolaże dorysowując bądź domalowując do zdjęć wykonanych w archiwum nowe elementy.
"W projekcie "Praktyczny poradnik przetrwania uczuciowej burzy nad wodą" artystka tworzy nowe znaczenia, zaburza porządek i nadaje jednostkowym, prywatnym historiom z przeszłości uniwersalny" - charakteryzuje prace artystki kuratorka Marta Szymańska.
Z kolei projekt Anety Grzeszykowskiej oparty jest na fotografiach Wojciecha Zamecznika z archiwum Fundacji Archeologia Fotografii. Artystka wybrała zdjęcia, na których widać fragmenty kobiecej postaci: twarzy i ciała. Zdecydowała się poszerzyć obraz, pokazując to, co mogłoby być poza kadrem zdjęć.
"W tym celu fotografuje się sama, jednocześnie sugerując, że zdjęcie mogłaby zrobić modelka. Takie przeniesienie skłania do zadania pytań o relację modelka-artysta, proces budowania wizerunku i autokreację" - tłumaczy kuratorka.
Paweł Szypulski, również odwołuje się do idei archiwum i przygląda się działalności artystów, kuratorów i osób zafascynowanych zbieraniem fotografii. Szypulski jest fotografem, kuratorem i kolekcjonerem, m.in. autorem publikacji "Pocztówki z Auschwitz" zbudowanej z autorskiej kolekcji turystycznych pocztówek przedstawiających obóz Auschwitz-Birkenau. Kontakt ze zbiorami norweskiego Telemark Museum skłonił Szypulskiego, by przyjrzeć się schematom, jakim sam poddaje się podczas pracy. Jego autoironiczny projekt obnaża różne powtarzalne strategie pracy twórczej z archiwami.
Na wystawie w PKiN pojawią się także prace Jakuba Certowicza, który dokumentuje różne formy archiwum i sposoby ich działania. Inspiracją dla tego projektu są fotograficzne zbiory w norweskim County Archive of Oppland oraz dotychczasowa praca artysty, podczas której miał okazję zetknąć się z polskimi instytucjami tego typu, prowadzonymi w bardzo odmienny sposób. W Lillehammer robił zdjęcia miejscowości z lotu ptaka, ale także wykorzystał do swoich prac przechowywane w archiwach rentgenowskie zdjęcia szczęk mieszkańców miasteczka.
"Projekt "Długie życie fotografii" zakłada przeprowadzenie uczestników przez proces odkrywania archiwum fotograficznego. Jego ostatnim etapem są reinterpretacje dokonywane przez artystów współczesnych, którzy podejmują próbę alternatywnego spojrzenia na zbiory odwiedzanych instytucji. Archiwa to dla nich źródła niedopowiedzianych historii i punkt wyjścia do krytycznej i ironicznej refleksji" - wyjaśniają autorzy projektu z Fundacji Archeologia Fotografii.
PROGRAM
Rezydencje artystyczne – Aneta Grzeszykowska, Dorota Buczkowska, Paweł Szypulski i Jakub Certowicz przygotują nowe projekty inspirowane polskimi i norweskimi archiwami fotograficznymi.
Wystawa "Żywe archiwa" projekty, które powstaną podczas rezydencji będzie można obejrzeć podczas wystawy; zaprezentowane zostaną różne działania z archiwum fotograficznym.
Książki podsumowujące rezydencje artystyczne.
Filmy przeznaczone dla wszystkich, którzy chcieliby lepiej zadbać o zbiory własnych starych fotografii i dowiedzieć się, jak chronić je przed najczęstszymi zagrożeniami.
Szkolenie dla pracowników polskich instytucji posiadających własne zbiory fotograficzne.
Program partnerski dla zamkniętej grupy specjalistów z instytucji polskich i norweskich.
Seminaria warsztatowe w norweskich i polskich instytucjach specjalizujących się w identyfikacji, konserwacji i digitalizacji fotografii (Preus Museum, Gjovik University College, Fundacja Archeologia Fotografii).
Wizyty studyjne w europejskich centrach zajmujących się pracą z archiwami fotograficznymi.
Badania nad kolekcją i specjalistyczne ekspertyzy w instytucjach zaangażowanych w projekt.
Źródła: www.faf.org.pl, materiały własne, opr. DS, 21.04.2016.