Rok 2014 był dla polskiej architektury wyjątkowo szczęśliwy – oddano do użytku wiele udanych realizacji. Przed powołanym przez SARP jury stało więc niełatwe zadanie: z grona 55 zgłoszonych obiektów musieli wybrać zaledwie dwa. Włodzimierz Mucha, wiceprezes SARP, przewodniczący jury, Konrad Grabowiecki (SARP Warszawa), Agnieszka Kaczmarska (SARP Katowice), Kazimierz Łatak (SARP Kraków), Maciej Kowalczyk (SARP Warszawa) oraz Jakub Wacławek (SARP Warszawa) najpierw stworzyli listę szesnastu budowli – finalistów konkursu. Znalazły się tam i obsypana międzynarodowymi nagrodami Filharmonia Szczecińska (proj. Barozzi/Veiga), i lubiany przez mieszkańców Służewski Dom Kultury w Warszawie (proj. WWAA i 137kilo). Nominowano obiekty o różnej skali i funkcji, m.in. dom jednorodzinny w Lublińcu (proj. Dyrda Fikus Architekci), siedzibę Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (proj. Konior Studio), budynek Centrum Innowacji i Zaawansowanych Technologii Politechniki Lubelskiej w Lublinie (proj. AMC – Andrzej M. Chołdzyński) czy osiedle w Alei Wilanowskiej w Warszawie (proj. JEMS Architekci).
Nowa siedziba Cricoteki from Culture.pl on Vimeo.
Z tego zróżnicowanego grona realizacji ostatecznie jurorzy wybrali dwie najlepsze. Nagrodę SARP za najlepszy zrealizowany obiekt architektoniczny w Polsce w 2014 roku otrzymało Muzeum Tadeusza Kantora i Siedziba Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie.
Autorami projektu budynku, łączącego nową bryłę z zabytkowym budynkiem dawnej elektrowni jest IQ2 Konsorcjum, zespół dwóch krakowskich biur, NsMoonStudio oraz Wizja. Głównymi projektantami stojącego tuż nad Wisłą gmachu są Piotr Nawara i Agnieszka Szultk z NsMoonStudio oraz Stanisław Deńko z pracowni Wizja. Jury nagrody SARP doceniło szczególnie dopasowanie formy architektonicznej do funkcji budynku, a raczej do dorobku jej patrona, Tadeusza Kantora.
Jak można przeczytać w uzasadnieniu jury, nagrodę przyznano m.in. za "- za piękną rzeźbę, która dzięki swojej formie i materiałowi, skali i proporcjom, a także dzięki wykorzystanym walorom miejsca i specyficznemu kodowi DNA obiektu, pozwala na wewnętrzną spójność formalną wszystkich elementów i przestrzeni zarówno na zewnątrz, jak i we wnętrzu, za obiekt pełen wiary patrona w potęgę działania artystów, skutkującej zrozumieniem i akceptacją użytkowników zarówno w skali budynku, jak i w skali miasta, a także za śmiałość rozwiązań architektonicznych, przełożenie języka Kantora na język Architektury".
Nowa siedziba Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego from Culture.pl on Vimeo.
Nagrodę SARP za najlepszy obiekt architektoniczny wzniesiony ze środków publicznych otrzymał natomiast gdański Teatr Szekspirowski, dzieło włoskiego architekta, Renato Rizziego oraz współpracującej z nim ze strony polskiej pracowni Q-Arch z Krakowa. Surowa, monolityczna bryła z antracytowej cegły urzekła jurorów "twórczym i odważnym wkomponowaniem w średniowieczny pejzaż hanzeatyckiego Gdańska". Nagrodę przyznano za - konsekwencję i kompleksowość z jaką zrealizowano wizję Teatru, za spójność wyrazu architektonicznego z jego symbolicznym znaczeniem, a także za "wybitny poziom warsztatu projektowego począwszy od kształtowania bryły budynku, poprzez kształtowanie wnętrz - po indywidualnie projektowany detal". Członkowie jury podkreślali też wyjątkowość samej idei teatru z rozsuwanym dachem, którą włoski architekt opracował w sposób autorski, daleki od głównego nurtu architektury współczesnej.
Anna Cymer, lipiec 2015