Coś z niczego – domowe fotografie
Jak stworzyć książkę lub wystawę, nie wychodząc na zewnątrz? Przydatne okażą się rodzinne albumy, biurowe spinacze i... bałagan w sypialni.
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Książka "Babie lato" Marcina Grabowieckiego, fot. Czytelnia Sztuki w Gliwicach
"Babie lato" Marcina Grabowieckiego jest jednocześnie prywatnym albumem i uniwersalną opowieścią o lecie. Autor z rodzinnego archiwum wybrał obrazy, które przywołują beztroskę wakacji. Lekką i bezpretensjonalną koncepcję doceniono w pierwszej edycji konkursu na projekt książki fotograficznej zorganizowanego przez Czytelnię Sztuki w Gliwicach.
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Zdjęcie z książki "Wyjedź Zostań", fot. Rafał Siderski
"Wyjedź Zostań" Rafała Siderskiego to opowieść o zmarłym ojcu fotografa. Autor swoją wypowiedź buduje z archiwalnych zdjęć, przedmiotów i portretów. To projekt o tęsknocie, stracie i pamięci. W tekście towarzyszącym zdjęciom Siderski stwierdza, że w lepszym poznaniu ojca pomogły mu bliskie relacje z rodziną. Wspólne oglądanie pamiątek i zdjęć pozwoliło na chwilę wrócić do miejsc i historii związanych ze zmarłym. rafalsiderski.com
Dokumentuj
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Zdjęcie z cyklu "Don't live alone", 2011, fot. Krzysztof Pacholak
Krzysztof Pacholak w "Don't live alone" utrwalił detale ze studenckiego mieszkania w Warszawie. Scenografię tych zdjęć tworzą wynajmowane pokoje z przechodnimi meblami.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
W tych warunkach pojawiali się znajomi i miłości, rozwijały pasje. Ktoś grał na gitarze, ktoś przygotowywał do egzaminu. Bez uważnego dokumentalisty ten etap mógłby pozostać niezauważony i szybko zapomniany. W podobnym duchu utrzymany jest też cykl autora pt. "Tomorrow never knows". pacholak.net
...i nie myśl o efekcie
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Grzegorz Stefański, "emptybottles", Goldex-Poldex, Kraków, 2010, fot. materiały artysty
Intymne fotografie Grzegorza Stefańskiego powstały w 2010 roku. Fabuła tej serii jest prosta - para spotkała się w pewne słoneczne popołudnie i spędziła ze sobą kilka miesięcy. W tym czasie towarzyszył im aparat, który utrwalał bliskość, wspólne gotowanie i palenie papierosów. Migawkowe, niepozowane zdjęcia autor publikował na blogu, a później wydał w formie art-booka. Cykl został też wybrany do sekcji ShowOff Miesiąca Fotografii w Krakowie w 2010 roku. Kuratorem wystawy był Karol Radziszewski. grzegorzstefanski.com
Sprawdzaj
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Ewa Dyszlewicz, prace z serii "Profesjonalne", 2011-2013, fot. materiały artystki
"Profesjonalne" to eksperyment Ewy Dyszlewicz. Artystka poprosiła retuszerów świadczących swoje usługi przez internet, żeby poprawili jej zdjęcie tak, aby "było ładnie". W wyniku tych ingerencji pojawiał się sztuczny makijaż, zmieniało tło zdjęć czy uczesanie. Koszt bycia "piękną profesjonalnie" wahał się od 5 do 50 zł. Jedna osoba stwierdziła, że jej zdjęcie nie wymaga retuszu.
Wycinaj
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Jan Dziaczkowski, "Bez tytułu", 2003 - 2007, kolaż, fot. dzięki uprzejmości rodziny artysty
Cała magia kolażu polega na tym, że papier ma swoją historię – twierdził Jan Dziaczkowski, malarz, fotograf i twórca kolaży. Do tych drugich wykorzystywał pocztówki, stare czasopisma i albumy.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl pojedynczy obrazek
Stworzył kilka świetnych serii, w których można odnaleźć m.in. utopijne wizje ("Góry dla Warszawy”, "Keine Grenzen") czy fascynację japońskim kinem grozy ("Japanese Monster Movies"). W 2018 roku Fundacja Sztuk Wizualnych wydała album z pracami przedwcześnie zmarłego artysty.
Prowokuj
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Zdjęcie z serii "Waste Tissues", fot. Piotr Bekas
Piotr Bekas w 2009 pokazał w ramach sekcji ShowOff Miesiąca Fotografii w Krakowie ckliwe fotografie zużytych chusteczek. Subtelny trolling w wykonaniu fotografa był reakcją na pokazywanie intymnych zdjęć w sieci. Jego zdaniem efektem takich praktyk jest przymus kontroli własnego wizerunku. piotrbekas.pl
Żartuj
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Zdjęcie z serii "Zdecydowany moment", fot. Tymon Nogalski
"Zdecydowany moment" Tymona Nogalskiego jest rejestracją instalacji stworzonych z drobnych przedmiotów codziennego użytku. To potencjalne wytwory nudy w biurze (także domowym). Żartobliwe zdjęcia tytułem nawiązują do koncepcji decydującego momentu spopularyzowanej przez Henriego Cartier-Bressona. Jeśli francuski klasyk fotoreportażu istotę fotografii widział w wyczekanej, malarskiej kompozycji, to Nogalski tę istotę widzi raczej w możliwości uchwycenia "ostatnich chwil delikatnych konstrukcji". Oczywiście pod warunkiem, że uwierzymy w to, co widzimy.
Nie rób zdjęć, tylko czytaj
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Maciej Frąckowiak, "Kruche medium. Rozmowy o fotografii 1 i 2", fot. Pix.house
Zamiast wchodzić w buty artysty, można też oczywiście westchnąć nad "zalewem obrazów" i zdjęć nie robić wcale, a zamiast tego o zdjęciach poczytać. Poznański Pix.house wydał dwie książki z wywiadami przeprowadzonymi przez Macieja Frąckowiaka. Socjolog i badacz kultury wizualnej rozmawia w niej z artystami, animatorami i krytykami sztuki. "Kruche medium. Rozmowy o fotografii" to rzetelne spojrzenie na obrazy z wielu różnych perspektyw. pix.house
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Monika Szewczyk-Wittek, Katarzyna Sagatowska, "Wszyscy jesteśmy fotografami vol. 1", fot. materiały promocyjne
Z kolei "Wszyscy jesteśmy fotografami vol. 1" pod redakcją Moniki Szewczyk-Wittek i Katarzyny Sagatowskiej to dwanaście esejów osobowości polskiej sztuki - głównie artystów wizualnych i fotografów. Autorki książki chciały stworzyć inkluzywny przewodnik po świecie fotografii i zachęcić do dyskusji o jej znaczeniu i współczesnej roli fotografa. Teksty są bogato ilustrowane pracami autorów tekstów i innych artystów. wszyscyjestesmyfotografami.pl
[{"nid":"5683","uuid":"da15b540-7f7e-4039-a960-27f5d6f47365","type":"article","langcode":"pl","field_event_date":"","title":"Jak by\u0107 autorem - w kinie?","field_introduction":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. Wyj\u0105tki te by\u0142y rzadkie w przesz\u0142o\u015bci, dzi\u015b s\u0105 nieco cz\u0119stsze, ale i dobrych film\u00f3w dzi\u015b mniej ni\u017c to kiedy\u015b bywa\u0142o.","field_summary":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. ","topics_data":"a:2:{i:0;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259606\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:5:\u0022#film\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:11:\u0022\/temat\/film\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}i:1;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259644\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:8:\u0022#culture\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:14:\u0022\/temat\/culture\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}}","field_cover_display":"default","image_title":"","image_alt":"","image_360_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/360_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=dDrSUPHB","image_260_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/260_auto_cover\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=X4Lh2eRO","image_560_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/560_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=J0lQPp1U","image_860_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/860_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=sh3wvsAS","image_1160_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/1160_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=9irS4_Jn","field_video_media":"","field_media_video_file":"","field_media_video_embed":"","field_gallery_pictures":"","field_duration":"","cover_height":"266","cover_width":"470","cover_ratio_percent":"56.5957","path":"pl\/node\/5683","path_node":"\/pl\/node\/5683"}]