Coraz więcej Lutosławskiego w salach koncertowych świata
Bachtracks.com - największa internetowa wyszukiwarka wydarzeń związanych z muzyką klasyczną opublikowała koncertowe statystyki 2013 r. Pozycja Witolda Lutosławskiego w rankingu najczęściej wykonywanych kompozytorów wzrosła aż o 31 ''oczek'' - Polak znalazł się na 48. miejscu listy.
Witold Lutosławski, fot. Agencja Forum
W 2013 roku obchodziliśmy setną rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego. Z tej okazji utwory jednego z największych polskich kompozytorów XX wieku rozbrzmiewały w filharmoniach i salach koncertowych całego świata - od Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych po Japonię i Chiny. Nie był to jedyny muzyczny jubileusz, oprócz tego melomani całego świata obchodzili dwusetne urodziny Richarda Wagnera i Giuseppe Verdiego, setny jubileusz Benjamina Brittena i 50. rocznicę śmierci Francisa Poulenca. Czy jubileusze przełożyły się na liczbę wykonań, a co za tym idzie, na liczbę odbiorców muzyki tych wielkich twórców?
Jak okrągłe rocznice przełożyły się na obecność w salach koncertowych? fot. Bachtracks.com
Jednym z najczęściej wykonywanych kompozytorów na świecie stał się Benjamin Britten (wzrost o 18 pozycji w rankingu Bactracks.com) - prześcignął muzykę Schuberta i Brahmsa, klasyków będących w repertuarze bodaj każdej filharmonii świata. W Wielkiej Brytanii prześcignął wszystkich i stał się najczęściej wykonywanym kompozytorem. Równie mocno wzrosło zainteresowanie muzyką Wagnera (o 20 pozycji) i Verdiego (17 punktów w górę), ich jubileusze były obchodzone hucznie także w polskich filharmoniach.
Jubileusz najmocniej wpłynął na odbiór muzyki Witolda Lutosławskiego - jego pozycja w rankingu Bachtracks.com wzrosła aż o 31 ''oczek'', polski kompozytor znalazł się na 48 miejscu najczęściej wykonywanych kompozytorów. Jego utworami kierowali między innymi sir Simon Rattle (według Bachtracks jeden z najbardziej zapracowanych dyrygentów zeszłego roku, poprowadził około 75 koncertów), Antoni Wit i Esa-Pekka Salonen, wykonywali je soliści tacy jak Anne Sophie-Mutter, Truls Moerk i Krystian Zimerman.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
Jednym z największych sukcesów był cykl koncertów Woven Words, zrealizowany przez londyńską Philharmonia Orchestra przy współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza - obejmował on koncerty orkiestrowe, kameralne, pokazy serii filmów opowiadających o życiu i twórczości Lutosławskiego, organizowano sesje naukowe.
''Jeszcze nie tak dawno temu wydawało się, że ultra-kulturalna estetyka muzyki Lutosławskiego będzie musiała stoczyć bitwę o uznanie - że w roku rocznic Wagnera, Verdiego i Brittena Lutosławski zostanie zatopiony. Lutosławski nie tylko nie został zepchnięty na bok przez twórczość tych słynniejszych kompozytorów, ale jego głos brzmi donośniej i trwalej niż kiedykolwiek - dowodzi tego cały doskonale zaplanowany i wykonany cykl koncertowy Philharmonia Orchestra'' - pisał Andrew Clark, recenzent ''Financial Times'' po jednym z koncertów ''Woven Words''.
Najbardziej zaskakującym owocem Roku Lutosławskiego był film ''KwartetSmyczkovy'' zrealizowany przez braci Quay - twórców takich animacji jak ''Insytut Benjamenta'' i ''Ulica krokodyli'' na podstawie opowiadania Brunona Schulza. Prawykonanie odbyło się w ramach festiwalu Ruhrtriennale, którego kuratorem jest Heiner Goebbels. ''Kwartet smyczkowy'' Lutosławskiego wykonał wtedy Arditti String Quartet - jeden z najsłynniejszych zespołów wykonujących muzykę nową.
Przeczytaliśmy o Lutosławskim i jego ''Kwartecie smyczkowym'' tak dużo jak mogliśmy, staraliśmy się wyłapać kontekst i idee stojące za tym utworem. ''Kwartet'' został zamówiony przez szwedzkie radio, i wydaję się, że utwór ten nie zakładał żadnej misji, ani programu estetycznego - to była zamierzona prowokacja. Lutosławski od dawna myślał o formie kwartetu smyczkowego, i wydaję nam się, że wcale mu się ona nie podobała. Ten utwór jest zupełnie wyjątkowy na tle innych jego utworów. Nie ma tak wielu ''humanistycznych'' momentów - jest bardzo abstrakcyjny - opowiadali o swojej pracy bracia Quay w rozmowie z Culture.pl.
Źródła: Bachtracks.com, culture.pl, opr. fl, 08.01.2014
[{"nid":"5683","uuid":"da15b540-7f7e-4039-a960-27f5d6f47365","type":"article","langcode":"pl","field_event_date":"","title":"Jak by\u0107 autorem - w kinie?","field_introduction":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. Wyj\u0105tki te by\u0142y rzadkie w przesz\u0142o\u015bci, dzi\u015b s\u0105 nieco cz\u0119stsze, ale i dobrych film\u00f3w dzi\u015b mniej ni\u017c to kiedy\u015b bywa\u0142o.","field_summary":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. ","topics_data":"a:2:{i:0;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259606\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:5:\u0022#film\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:11:\u0022\/temat\/film\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}i:1;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259644\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:8:\u0022#culture\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:14:\u0022\/temat\/culture\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}}","field_cover_display":"default","image_title":"","image_alt":"","image_360_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/360_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=dDrSUPHB","image_260_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/260_auto_cover\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=X4Lh2eRO","image_560_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/560_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=J0lQPp1U","image_860_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/860_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=sh3wvsAS","image_1160_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/1160_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=9irS4_Jn","field_video_media":"","field_media_video_file":"","field_media_video_embed":"","field_gallery_pictures":"","field_duration":"","cover_height":"266","cover_width":"470","cover_ratio_percent":"56.5957","path":"pl\/node\/5683","path_node":"\/pl\/node\/5683"}]