Gracz wciela się w postać detektywa o nadprzyrodzonych zdolnościach, które pomogą mu rozwikłać liczne zagadki. Nasz bohater przybywa do fikcyjnego miasteczka Red Creek Valley w stanie Wisconsin, aby odnaleźć tytułowego Ethana. Gra czerpie inspiracje z amerykańskiej weird fiction, a także z dziewiętnastowiecznych kryminałów czy "nadnaturalnego horroru" – przykładem są powieści H.P Lovecrafta, Clive’a Barkera czy Stefana Grabińskiego.
Na uwagę zasługuje przepiękna, realistyczna grafika, stworzona na podstawie zdjęć wykonanych z wielu stron i pod różnymi kątami. Zdjęcia scenerii powstały m.in. w Pilchowicach w województwie dolnośląskim (galeria). "Zaginięcie Ethana Cartera" (ang. "The Vanishing of Ethan Carter") wydało studio The Astronauts, założone przez Chmielarza po odejściu z People Can Fly.
Serwis Gamespot wystawił grze ocenę 9 w skali 10 oczek:
"Zaginięcie Ethana Cartera" jest tajemnicze i nieprzewidywalne, a jednocześnie głęboko spójne. Istnieje tematyczna więź, która łączy całość, od zrujnowanych budynków do malowniczych widoków, które dostarczają niewyraźnej nadziei wśród tego rozkładu. Wszystko kulminuje w potężnym zakończeniu, które domaga się, byśmy zaczęli grać ponownie, żeby pozbierać wszystkie wskazówki i zapowiedzi nadchodzących wydarzeń, które mogliśmy ominąć za pierwszym razem.
Inne prestiżowe media również piszą z entuzjazmem o nowej produkcji Adriana Chmielarza – serwis Polygon też wystawia 9/10 oczek, pisząc o wspaniałej immersji, czyli całkowitym zanurzeniu w świecie przedstawionym gry i przyjemności z eksploracji terenów w niej przedstawionych. IGN wspomina o niepowtarzalnym nastroju i wolności wyboru – zamiast skupiać się na walce, jak w większości gier, dostajemy historię pięknie opowiedzianą za pomocą krajobrazu.
Premiera gry odbyła się 26 września 2014 roku na systemie Windows, planowana jest premiera na konsolę PlayStation 4.
źródła: wikipedia, IGN, Polygon, materiały promocyjne, opracowanie: JM