Oryginalne ilustracje, dokumenty, obrazy uzupełniają dawne komentarze prasowe, anegdoty i głos Jana Frycza. Część materiałów nigdy wcześniej nie była publikowana, a niektóre uważano za zaginione tak, jak przedwojenne szklane negatywy, na których utrwalono rysunki Corazziego zanim te spłonęły w czasie Powstania Warszawskiego. 19 listopada 2015 to data łącząca aż trzy ważne dla tego miejsca wydarzenia: zainaugurowanie działalności teatru publicznego 250 lat temu,wkopanie kamienia węgielnego pod budowę Teatru Wielkiego oraz jego ponowne otwarcie po powojennej odbudowie 50 lat temu. Warto więc wybrać się na spacer po historycznych placach budowych, wojennych ruinach i odrestaurowanych salach największej europejskiej sceny teatralnej. W Culture.pl prezentujemy 6 odcinków łączącej teatr, sztukę, naukę i architekturę niezwykłej filmowej serii. To trzeba zobaczyć!
Dwa miliony cegieł...
Warszawski Teatr Wielki to jedna z tych scen, na którą regularnie wkraczała wielka historia, ale, jak podkreśla Rzepiela, jego dzieje to także fascynujące historie ambitnych planów, porażek i ścierających się architektonicznych i estetycznych wizji. Trzeba przyznać, że plan Corazziego z projektami sklepów, kawiarni czy stajni dla koni biorących udział w spektaklach, robi wrażenie. A wyobraźmy sobie jeszcze parkujące pod arkadami od ulicy Wierzbowej dorożki i dwa miliony cegieł z rozebranego Marywilu, z których zbudowano teatr...
Plan Corazziego from Culture.pl on Vimeo.
Na tropie negatywów
Praca z materiałami ikonograficznymi była bardzo wymagająca. Jednym z wyzwań było też m.in. ustalenie czy istnieją i gdzie znajdują się szklane negatywy jedynych zdjęć projektów Corazziego, które spłoneły w czasie Powstania Warszawskiego. Udało się. Autorka wytropiła i zeskanowała fotografie czterech oryginalnych plansz Corazziego oraz trzy fotografie reprodukcji plansz. Potwierdziła także pojawiające się w historycznych źródłach wzmianki o planach włączenia marywilskiej wieży do budynku Teatru.
Kamien wegielny from Culture.pl on Vimeo.
Kwiaty rokoko
Kto tu nie występował!Odrestaurowane po II wojnie światowej Sale Redutowe najbardziej przypominają dziś dawny teatr, wirtualny spacer zaprasza do wnętrz, które pamiętają najwspanialsze bale karnawałowe i koncerty stolicy.
Sale Redutowe from Culture.pl on Vimeo.
Wybuchowa widownia
O pierwszym w Europie i drugim na świecie zdjęciu widowni z publicznością wykonanym z użyciem mieszaniny wybuchowej...
Widownia from Culture.pl on Vimeo.
Teatr ruin
– Pod wygodnymi krzesłami jest ziemia przesiąknięta krwią – o wojennej historii teatru przypominają dwie, wstrząsające filmowe minuty.
Zdjęcia dokumentujące zniszczenia wojenne zmontowałam w formie animacji tak, aby oddać wrażenie spaceru po ruinach Teatru. Zdjęcia z odbudowy Teatru po wojnie ułożone zostały według chronologii, a towarzysząca im muzyka to uwertura do "Strasznego Dworu" Stanisława Moniuszki, ostatniej opery granej w tych murach przed zniszczeniem wojennym i pierwszej która rozbrzmiała na otwarciu Teatru po wojnie.
Zniszczenia wojenne from Culture.pl on Vimeo.
Opowieść uzupełnia przejmujący, opowiedziany przez Jana Frycza słowami Czesława Miłosza zapis rozstrzelania 300 osób na widowni Teatru.
Apollo z żelaza
Osią narracji całego projektu jest przestrzeń. Powiązanie historii z konkretnym fragmentem współczesnego budynku Teatru umożliwia wgląd w przeszłość z zachowaniem pewnej historycznej ciągłości przestrzennej – ujmując to żartobliwie zdecydowanie łatwiej jest znaleźć się w danym miejscu niż w danym czasie – żartuje Daria Rzepiela i zaznacza, że swoją opowieść tka z dokumentów historycznych, a nie rysuje ją od nowa. A co o historii mówi nam Kwadryga Apollina?
Kwadryga Apollina from Culture.pl on Vimeo.
Więcej filmów do obejrzenia bez wychodzenia z domu, na ekranie domowego komputera znajduje się na stronie Teatru Wielkiego Opery Narodowej
źródła: materiały prasowe, oprac. AL