Promocja "Audiowizualnych", fot. materiały prasowe
Powstaje Naukowa Biblioteka Audiowizualna – pierwsza w Polsce cyfrowa biblioteka prac naukowych z dziedziny filmu i kultury audiowizualnej.
Cyfrowa biblioteka ma pomóc młodym twórcom, studentom i dziennikarzom w poszerzaniu wiedzy o roli filmu i produkcji audiowizualnych we współczesnej kulturze. Pierwsze prace w Naukowej Bibliotece Audiowizualnej obejmują takie tematy jak: amerykańskie kino niezależne, teoria filmu, produkcja telewizyjna, product placement, technologia 3D, najnowsze polskie kino czy polski i europejski przemysł filmowy.
Bibliotekę tworzą wspólnie od 2013 roku Fundacja Polskie Centrum Audiowizualne wraz z Krajową Izbą Producentów Audiowizualnych. Pomysłodawcą NBA jest Sandra Wilk, redaktor naczelna serwisu Audiowizualni.pl. To unikatowy w skali kraju program. Polega na publicznym udostępnieniu prac naukowych poświęconych tematyce filmu, telewizji, audiowizualności w kulturze, wideo-art, gier komputerowych, reklamy, nowych mediów.
Na początku w Bibliotece znajdzie się 50 prac. Ich autorami są znani filmowcy, dziennikarze, publicyści i osoby, które obecnie studiują albo rozpoczynają karierę zawodową. Wśród autorów zgłoszonych prac są m.in. Magdalena Sendecka, Małgorzata Imielska, Dorota Roszkowska, Julia Michałowska, Jacek Dziduszko, Kuba Armata, Marcin Bortkiewicz, Wojciech Diduszko, Magdalena Bartczak, Joanna Rożen-Wojciechowska, Małgorzata Fiejdasz-Kaczyńska, Jarosław Szczepański, Aleksandra Różdżyńska, Natalia Chojna, Anna Wróblewska, Aleksander Wojnarowski, Szymon Paszko, Alicja Grawon, Iwona Harris.
Logo Naukowej Biblioteki Audiowizualnej, fot. materiały prasowe
Latem Fundacja udostępniła wersję testową Biblioteki z pierwszymi 20 tekstami. To prace licencjackie, zaliczeniowe, magisterskie, fragmenty prac doktorskich – analizy twórczości polskich i zagranicznych artystów (Kolski, Karabasz, Kubrick, Morgenstern, Lubaszenko, Kieślowski, Jakimowski, bracia Coen, Tod Solondz), wybranych obrazów, nurtów czy zjawisk („czarna seria” w polskim filmie dokumentalnym, tzw. kino kultowe, clubbing w filmie, fenomen telewizyjnych talent show) i prace z zakresu teorii filmoznawstwa (teorie Leopolda Blausteina). Biblioteka zawiera także niezwykle poszukiwane prace o organizacji branży filmowej i produkcji (organizacja kinematografii europejskiej, product placement, europejska polityka audiowizualna, działalność PISF) oraz techniki filmowej (3D, stereoskopia, obraz filmowy). Najstarsza praca pochodzi z końca lat 80., najnowsza – z 2013 roku.
www.audiowizualni.pl
Źródło: materiały prasowe, oprac. JHP, 24.10.2013