Monumentalna publikacja składa się z kilku części. Pierwsza to materiał ikonograficzny przedstawiający stan samego ołtarza, wykonany przez Andrzeja Nowakowskiego. Postęp w fotografii i cyfrowej obróbce zdjęć umożliwił po raz pierwszy przedstawienie dzieła Wita Stwosza tak dokładnie. Makrofotografia, plany ogólne i szczegółowe przedstawiają ołtarz w sposób, jaki nie był możliwy do tej pory, a na który z całą pewnością to arcydzieło zasługiwało. Ta dokumentacja fotograficzna pozwoli wielu badaczom na dotarcie do miejsc i szczegółów ołtarza, których zobaczenie nie było i nie jest możliwe bez specjalistycznego sprzętu.
"Na zdjęciach znalazły się: ołtarz w całości (co ze względu na jego pokaźne rozmiary wcale nie jest takie oczywiste), główna scena przedstawiająca zaśnięcie Matki Boskiej otoczonej przez apostołów, ozdobione płaskorzeźbami skrzydła szafy opowiadające m.in. o zwiastowaniu Marii, pokłonie Trzech Króli, zmartwychwstaniu i wniebowstąpieniu Chrystusa. Ale przede wszystkim - detale. Takie jak żyłki na obnażonych nogach postaci, zmarszczki na twarzach, pojedyncze włoski na kręconych brodach. To wszystko, czego na co dzień nie uda nam się zobaczyć.
Nowakowski niektóre postacie na fotografiach wyizolował, a przestrzeń za nimi wypełnił czarnym tłem. Zabawił się też kilkakrotnie we wstawianie w zdjęcia obcego elementu, np. unoszonego przez podmuch wiatru piórka. Starał się ponadto zaskoczyć widza perspektywą, z jakiej spoglądał na poszczególne części ołtarza. Udało mu się dzięki tym wszystkim zabiegom zrobić z zabytku obecnego w europejskiej kulturze od wieków coś naprawdę dotąd nieznanego" - pisze Małgorzata I. Niemczyńska w krakowskim wydaniu "Gazety Wyborczej".
Z kolei Łukasz Maciejewski w "Dzienniku Polskim" zauważa:
"Rewelacją tomu jest bijący po oczach złoty kolor, bezbłędnie oddany dzięki najnowszej metodzie cold stamping. (…) Oglądanie tego wspaniałego albumu przypomina rytuał bez początku i bez finału. Kontury zacierają się. Pojedyncze fotografie stają się częścią strumienia obrazów, które nabierają wyrazu i sensu w kontekście innych, mocą bliższych i dalszych asocjacji."
Drugą część publikacji stanowią teksty wybitnych badaczy i znawców tematu. Tekst prof. Piotra Skubiszewskiego "Wit Stwosz i sztuka XV wieku" to zestawienie mistrza z innymi słynnymi artystami tamtej epoki. Prof. Jerzy Gadomski w tekście "Homo faber - homo artifex" rysuje tło historyczne powstania dzieła i jego powiązanie ze średniowieczną myślą teologiczną. Z kolei Grażyna Jurkowlaniec w artykule "Ołtarz Mariacki Wita Stwosza. Tradycja - innowacja - recepcja" przedstawia obecny stan badań i analizę krakowskiego retabulum.
"Z intrygujących tekstów zamieszczonych w albumie autorstwa Grażyny Jurkowlaniec, Piotra Skubiszewskiego i Jerzego Gadomskiego, dowiadujemy się na przykład, iż postać Madonny wyobrażała średniowieczny kanon piękna, ale już sylwetki apostołów zostały 'pożyczone' z fizys krakowskich rzemieślników. Również pod tym względem kontemplacja skupionych na detalu zdjęć Nowakowskiego staje się odkryciem" - pisze Maciejewski.
Osobną część albumu poświęcono bibliografii Wita Stwosza i Ołtarza Mariackiego, autorstwa Mariana Zaczyńskiego ("Wit Stwosz. Przewodnik bibliograficzny"). Jako pierwsza obejmuje ona nie tylko prace naukowe, ale też literaturę piękną, popularną, eseistykę, literaturę dla dzieci i młodzieży oraz filmy. Nie jest klasyczną bibliografią, jaką sporządzają historycy sztuki - ma być raczej swoistą "narracją" bibliograficzną, ukazującą obecność dzieła i jego twórcy w polskiej świadomości. Dlatego odnotowane są także druki, w których występują najdrobniejsze nawet wzmianki, ślady, domniemania, przypuszczenia, nieuzasadnione często atrybucje.
Dla ułatwienia korzystania z tego obszernego "Przewodnika...", został on dołączony do publikacji w formie elektronicznej, na płycie CD. Obok tego w albumie reprodukowane są fotografie 44 dzieł Wita Stwosza lub jemu przypisywanych, znajdujących się dziś w muzeach i kościołach całego świata, od Cleveland po Książnice Wielkie, zebrane i opisane przez Jana Sadkiewicza. Reprodukcje takiego zakresu dorobku Stwosza nie były dotąd publikowane w jednym miejscu. Są wśród nich m.in. dzieła, które przypisano mistrzowi dopiero w pierwszej dekadzie XXI wieku. Jan Sadkiewicz jest także autorem zamykającego album kalendarium "Wit Stwosz - życie i twórczość".
Źródło: informacje wydawnicze, "Gazeta Wyborcza", "Dziennik Polski"
• Andrzej Nowakowski
"Blask. Ołtarz Mariacki Wita Stwosza / Shine. St. Mary's Altar by Veit Stoss"
Wydawnictwo Universitas, Kraków 2011
Format: 290 x 352 mm, 320 stron + płyta CD, oprawa twarda z obwolutą
ISBN: 978-83-242-1264-4