Pierwsza w katalogu firmy Acte Préalable, monograficzna płyta Andrzeja Dziadka poświęcona została jego muzyce fortepianowej, stanowiącej istotną część w dorobku śląskiego kompozytora i pedagoga. Instrument ten jest artyście szczególnie bliski, z racji choćby ukończonej szkoły muzycznej II stopnia w zakresie gry na fortepianie. I chociaż na studiach poświęcił się wyłącznie kompozycji, to w wielu swych utworach łączy obie umiejętności - praktyczną wiedzę o możliwościach brzmieniowych i technicznych instrumentu z doskonale opanowanym warsztatem kompozytorskim. Udowodnił to już pisząc w 1979 roku - zatem jeszcze zanim rozpoczął studia - swój pierwszy (oficjalnie wymieniany) utwór: fortepianowe "Aforyzmy".
Sześć kompozycji, które prezentowane są na płycie, pochodzi z rozległego okresu prawie dwudziestu lat. Uszeregowane chronologicznie, dobrze obrazują krystalizowanie się indywidualnego stylu kompozytorskiego Andrzeja Dziadka: od najwcześniejszych "Dwóch bagateli" z 1991 roku po najnowsze "Wariacje na temat 'Preludium A-dur' Fryderyka" oraz "Koncert na fortepian i orkiestrę", oba skomponowane w 2010 roku z okazji przypadającego wówczas Roku Fryderyka Chopina. Pomiędzy nimi powstały: w 2001 roku - "Nokturn", w 2004 - ilustrujące brzmienie dzwonów kościelnych "Dzwony", a w latach 2008-2009 -aforystyczne "Trzy utwory na 4 ręce".
We wszystkich prezentowanych kompozycjach uderzające są dwie cechy: po pierwsze - wyraźne inspiracje klasyczno-romantyczną twórczością fortepianową Ludwika van Beethovena, Johannesa Brahmsa, czy Fryderyka Chopina (stąd również wiele mówiące tytuły -bagatele, nokturn, wariacje na temat, koncert solowy), a po drugie -wypracowana przez kompozytora własna technika "Klanggestalt", polegająca na wyselekcjonowaniu pojedynczych dźwięków, które stają się podstawą przebiegów melodycznych i harmoniki w całym utworze.
Muzyka Andrzeja Dziadka, przy całej swojej aforystyczności i 'ażurowości" faktury, jest niezwykle emocjonalna, momentami dramatyczna i mroczna (I część "Trzech utworów", zatytułowana "Dzwony o zmierzchu", finał "Koncertu fortepianowego"), innym razem przeniknięta atmosferą zadumy, czy wręcz nierealności (pierwsza "Bagatela", II i III część "Trzech utworów", "Nokturn", "Wariacje na temat 'Preludium A-dur'", II część "Koncertu").
Wśród artystów, którzy zostali zaproszeni do nagrania prezentowanych utworów, znaleźli się najbardziej uznani pianiści ostatnich lat - Gabriela Szendzielorz, z myślą o której powstał "Nokturn", "Dzwony" i "Trzy utwory", Andrzej Jungiewicz, Magdalena Lisak i Zbigniew Raubo, który był pierwszym wykonawcą obu prawykonań "Koncertu fortepianowego": wersji I - z 2007 roku i wersji II - z roku 2010 (na płycie zarejestrowana została druga, będąca nagraniem koncertu w ramach 14. Śląskich Dni Muzyki Współczesnej 23 października 2010 roku).
- "Andrzej Dziadek. Piano Music": Andrzej Dziadek: "Dwie bagatele" na fortepian, "Nokturn" na fortepian, "Dzwony na fortepian", "Trzy utwory na fortepian na 4 ręce", "Wariacje na temat 'Preludium A-dur' Fryderyka Chopina", "Koncert na fortepian i orkiestrę". Andrzej Jungiewicz (fortepian), Magdalena Lisak (fortepian), Zbigniew Raubo (fortepian), Gabriela Szendzielorz (fortepian), Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyrekcją Michała Klauzy. Acte Préalable 2011 - AP0215, 66'28''.
Autor: Anna Iwanicka-Nijakowska, styczeń 2012.