Poniżej zamieszczamy listę adaptacji filmowych powieści i opowiadań
Josepha Conrada - od roku 1915 do 2006 - wraz z krótkimi opisami filmów, w porządku antychronologicznym. Fragment publikacji
"Sfilmować niepewność. O kłopotach z adaptowaniem dzieł Josepha Conrada" APOCALYPSE OZ
Film fabularny, krótkometrażowy, produkcja: USA, rok produkcji: 2006. Reżyseria i scenariusz: Ewan Telford, zdjęcia: Kev Robertson, producent: Bradley Warden, pierwowzór: Jądro ciemności ("Heart of Darkness", 1899, wyd. 1902).
Debiutancki film krótkometrażowy Ewana Telforda, będący syntezą Czasu apokalipsy i Czarnoksiężnika z Oz. Nastoletnia Dorothy Willard, pół-Amerykanka, pół-Wietnamka (Alexandra Gizela), ucieka od swojego wujostwa (Amy Lyndon, Don Deforest Paul) i wyrusza w podróż, by odnaleźć swego obłąkanego ojca (M.C. Gainey), weterana wojny wietnamskiej, który nosi pseudonim Czarnoksiężnik.
GABRIELLE
"Gabrielle - Liebe meines Lebens"
Film fabularny, produkcja: Niemcy/Francja/Włochy, rok produkcji: 2005, reżyseria: Patrice Chéreau, scenariusz: Patrice Chéreau, Anne Louise Trividic, zdjęcia: Éric Gautier, muzyka: Fabio Vacchi, producent: Joseph Strub, Serge Catoire, Ferdinanda Frangipane, pierwowzór: Powrót ("The Return", 1914).
Stabilne i oparte na utartych rytuałach małżeństwo Gabrielle (Isabelle Huppert) i Jeana (Pascal Greggory) zostaje poddane ciężkiej próbie. Jean znajduje list pożegnalny Gabrielle, w którym zawiadamia męża, że porzuca go dla innego mężczyzny (jak się okaże pogardzanego przez Jeana). Nim zdoła się otrząsnąć, spotyka go kolejna niespodzianka - Gabrielle wraca. Dawno nieobecne w ich małżeństwie emocje będą towarzyszyć podsumowaniu łączącego ich związku.
L'OSPITE SEGRETO
"Secret Guest"
Film fabularny, podukcja: Włochy (Esse bi - Udine), rok produkcji: 2003, reżyseria: Paolo Modugno, scenariusz: Andrea Balzola, Rocco Barbaro, zdjęcia: Marco Carosi, muzyka: Mark Hanna, Sarah Dietrich, producent: Veronica Salvi, pierwowzór: Ukryty sojusznik/Tajemny wspólnik ("The Secret Sharer", 1910).
Hadi (Ludgero Fortes Dos Santos) ucieka ze swojego ojczystego kraju, gdzieś w Trzecim lub Czwartym Świecie, i dostaje się na pokład statku, którego kapitanem jest Aliano (Corso Salani). Pomiędzy Hadim a młodym kapitanem z morskiej jednostki wojskowej, pochodzącym z Pierwszego Świata, rodzi się wyjątkowa relacja.
AU BOUT DU ROULEAU
Film fabularny, telewizyjny, produkcja: Francja, rok produkcji: 2002, reżyseria: Thierry Binisti, scenariusz: Xavier Maurel, zdjęcia: Dominique Bouilleret, muzyka: Luce Mouchelle, Laurent Valero, producent: Pierre Javaux. Pierwowzór: U kresu sił ("The end of the Tether", 1902).
Uwspółcześniona wersja conradowskiego opowiadania. Kapitan Henri Gallien (Richard Bohringer) przez całe życie podróżował po chińskich morzach. Gdy chce odejść na emeryturę, dowiaduje się, że jego córka, której nie widział od kilku lat, została uwięziona we Francji, a jedynym sposobem, by ją uwolnić, jest zapłata 500 000 franków. Kapitan Gallien zgadza się zatem po raz ostatni wsiąść na pokład statku w rejs po nabrzeżach Tan Biet Co, należących do pozbawionego skrupułów Massy (Jacques Bonnaffé). Mimo wielkiego doświadczenia stopniowo ślepnący Gallien popełnia kilka błędów nawigacyjnych i zostaje odsunięty od sterów z korzyścią dla Massy.
CZAS APOKALIPSY. POWRÓT
"Apocalypse Now"
Film fabularny, produkcja: USA (American Zoetrope), rok produkcji: 2001, reżyseria: Francis Ford Coppola, scenariusz: John Milius, Francis Ford Coppola, zdjęcia: Vittorio Storaro, montaż: Walter Murch, muzyka: Eleanor Broadwater, Carmine Coppola, Francis Ford Coppola, Shirley Goodman, Dale Hawkins, Leonard Lee, Stan Lewis, Mike Love, Brian Wilson, producent: Francis Ford Coppola, Kim Aubry. Pierwowzór: Jądro ciemności ("Heart of Darkness", 1899, wyd. 1902).
Czas Apokalipsy uważany powszechnie za najlepszą adaptację conradowską przenosi akcję powieści z Afryki do ogarniętego wojną Wietnamu. Kapitan Benjamin Willard (Martin Sheen) otrzymuje zadanie zlikwidowania ukrywającego się w głębi kambożańskiej puszczy obłąkanego pułkownika US Army, Kurtza (Marlon Brando), który zbuntował się przeciw przełożonym - w dżungli założył własne królestwo i stanął na czele plemienia walczącego zarówno przeciw Amerykanom, jak i Wietnamczykom.
22 lata po nakręceniu pierwszej wersji filmu (1979) Coppola powrócił do materiału wówczas pominiętego. Film rozrósł się ze 153 minut do 203. Przywrócono także oryginalną paletę barwnej kopii charakterystycznej dla techniki Technicoloru, w jakiej film został nakręcony.
KOCHANKOWIE SZTORMOWEGO MORZA
"Swept from the Sea, Amy Foster" (Wielka Brytania), "Balayé par la mer" (Kanada)
Film fabularny, produkcja: Kanada/Wielka Brytania/USA (Tapson Steel Films/Phoenix Pictures), rok produkcji: 1997, reżyseria: Beeban Kidron, scenariusz: Tim Willocks, zdjęcia: Dick Pope, muzyka: John Barry, producent: Beeban Kidron, Charles Steel, Polly Tapson. Pierwowzór: Amy Foster ("Amy Foster", 1901, wyd. 1903).
Akcja filmu rozgrywa się w Kornwalii pod koniec XIX wieku. Wydarzenia poznajemy za pośrednictwem rozmowy między doktorem Jamesem Kennedym (Ian McKellen) i panią Swaffer (Kathy Bates), którą ciekawi powód pogardy doktora wobec służącej, Amy Foster (Rachel Weisz). Amy, będąc nieślubnym dzieckiem, została odesłana przez rodziców, by żyć jako służąca u doktora. Odtrącona przez wszystkich, skryta dziewczyna pomaga młodemu ukraińskiemu rozbitkowi Yanko Gooralowi (Vincent Perez), który jako jedyny przeżył katastrofę statku zmierzającego do Ameryki. Doktor, którego zaskakują nadzwyczajne zdolności Yanko w grze w szachy, uczy chłopca angielskiego. Po pewnym czasie zaczyna traktować go jak syna. Jednak gdy Yanko zakochuje się w Amy, jest nieprzychylny ich związkowi. Pełna hipokryzji, uprzedzeń i niechęci purytańska społeczność nie będzie chciała uznać ich małżeństwa, co ostatecznie doprowadzi do tragedii.
NOSTROMO
"Joseph Conrad's Nostromo", "Nostromo - Der Schatz in den Bergen" (Niemcy)
Miniserial telewizyjny ("The Mine", "The Rifles", "The Island", "The Lighthouse"). Produkcja: Niemcy/Włochy/Hiszpania/Wielka Brytania/USA (A PIXIT Production for BBC/RAI; TVE; WGBH), rok produkcji: 1997, reżyseria: Alastair Reid, scenariusz: John Hale, zdjęcia: Franco Di Giacomo, muzyka: Ennio Morricone, producent: Fernando Ghia, Michael Waering. Pierwowzór: Nostromo (1904).
Charles Gould (Colin Firth) dziedziczy po ojcu wygasłą kopalnię srebra w fikcyjnym południowoamerykańskim kraju nazwanym Costaguana. Charles i jego żona Emilia (Serena Scott Thomas) przybywają do Sulaco, z którego bohater uciekł po zamordowaniu jego ojca przez powstańców Bento. Teraz ma zamiar ponownie otworzyć kopalnię srebra, w czym wspiera go - do momentu jej obalenia - lokalna władza. Stojący na czele rebelii generał Montero (Salvatore Basile) chce przejąć kopalnię srebra. Charles Gould powierza pieczę nad srebrem Nostromo (Claudio Amendola) oraz dziennikarzowi Martinowi Decoudowi (Lothaire Bluteau). Podczas przewożenia ładunku statek ulega uszkodzeniu. Nostromo i jego współtowarzysz zakopują srebro na bezludnej wyspie. Nostromo postanawia sprowadzić pomoc, ale podczas jego nieobecności Decoud, przekonany, że został na wyspie porzucony, aby umrzeć, topi się, obciążając swoje kieszenie sztabami srebra. Gdy Nostromo wraca na wyspę, obawia się, że zostanie obciążony winą za "kradzież" srebra. W porywie gniewu przeciwko Gouldowi zatrzymuje pozostałą część ładunku. Podczas jego sekretnego przewożenia, pomyłkowo postrzelony, ginie.
TAJNY AGENT
"The Secret Agent", "Joseph Conrad's The Secret Agent"
Film fabularny, produkcja: Wielka Brytania/USA (Fox Searchlight Pictures and Capitol Films), rok produkcji: 1996, reżyseria i scenariusz: Christopher Hampton, zdjęcia: Denis Lenoir, muzyka: Philip Glass, producent: Norma Heyman. Pierwowzór: Tajny agent ("The Secret Agent", 1907).
Londyn w latach 80. XIX wieku jest rajem dla politycznych uchodźców i emigrantów oraz członków wszelkiego rodzaju nielegalnych organizacji. Adolph Verloc (Bob Hoskins) mieszka w Soho wraz z żoną Winnnie (Patricia Arquette) i jej umysłowo chorym bratem Steviem (Christian Bale). Verloc prowadzi mały sklepik, gdzie wieczorami odbywają się tajne spotkania anarchistów. W rzeczywistości sklep stanowi przykrywkę dla innego zajęcia jego właściciela: Verloc jest bowiem podwójnym agentem - dostarcza informacje londyńskiej policji, a równocześnie pracuje dla ambasady rosyjskiej. Pewnego dnia zostaje zmuszony do przeprowadzenia zamachu, którego celem ma być Królewskie Obserwatorium w podlondyńskim Greenwich.
ZWYCIĘSTWO
"Victory"
Film fabularny, produkcja: Wielka Brytania/Francja/Niemcy (UGC; Image, Recorded Picture Company; Studio Babelsberg; Telescope Films), rok produkcji: 1995, reżyseria: Mark Peploe, scenariusz: Mark Peploe, Fred Seidel, zdjęcia: Bruno de Keyzer, muzyka: Richard Hartley, producent: Simon Bosanquet. Pierwowzór: Zwycięstwo ("Victory", 1915).
Axel Heyst (William Dafoe) mieszka na odludnej wyspie we wschodnich Indiach, blisko portu Surabaya. Podczas przymusowej podróży do portu zatrzymuje się w hotelu, który należy do Niemca Schomberga (Jean Yanne). Każdej nocy w hotelu gra kobieca orkiestra, której właściciel chce odsprzedać jedną z dziewcząt - Almę (Irène Jacob) Schombergowi. Heyst ulegając jej prośbom zabiera ją na wyspę, ratując przed życiem w rozpuście. Wkrótce Schomberg wskazuje niejakiemu panu Jonesowi (Sam Neil) wyspę Heysta jako miejsce, gdzie można znaleźć fortunę. Jones i jego pomocnicy ruszają śladem uciekinierów.
BOOKMARK: JĄDRO CIEMNOŚCI
Film telewizyjny, produkcja: Wielka Brytania (BBC-TV), rok produkcji: 1995, reżyseria: Adam Low, zdjęcia: Dewald Aukema, Lawrence Gardner, dźwięk: Robin Harris, producent: Jeremy Harding, lektor: Alfred Molina. Pierwowzór: Jądro ciemności ("Heart of Darkness", 1899, wyd. 1902).
Tekstowi powieści Josepha Conrada towarzyszy materiał filmowy zrealizowany we współczesnym Londynie i na wybrzeżach Zairu.
JĄDRO CIEMNOŚCI
"Heart of Darkness"
Film fabularny, produkcja: USA (TNT), rok produkcji: 1994, reżyseria: Nicolas Roeg, scenariusz: Benedict Fitzgerald, zdjęcia: Anthony B. Richmond, muzyka: Stanley Myers, producent: Robert W. Christiansen, Luc Roeg, Rick Rosenberg. Pierwowzór: Jądro ciemności ("Heart of Darkness", 1899, wyd. 1902).
Charles Marlow (Tim Roth), kapitan pracujący dla angielskiej firmy handlowej, wyrusza do Afryki, gdzie zajmuje się wymianą kości słoniowej z tubylcami. Podczas wędrówki w górę rzeki Kongo dociera do punktu wymiennego ukrytego w afrykańskiej dżungli, gdzie spotyka się z jego właścicielem - obłąkanym Kurtzem (John Malkovich), który zbudował tam swoje mroczne królestwo.
WINDIGO
Film fabularny, produkcja: Kanada, rok produkcji: 1994, reżyseria: Robert Morin, scenariusz: Robert Morin, zdjęcia: James Gray, Jean-Pierre St-Louis, muzyka: Bertrand Chénier, producent: Nicole Robert. Pierwowzór: Jądro ciemności ("Heart of Darkness", 1899, wyd. 1902).
Reporter (Jean Fontaine) usiłuje opisać walkę rodowitych Amerykanów z rządem o niepodległość Aki - odległego obszaru Kanady. Eddy Laroche (Donald Morin), który stanął na czele buntu, odmówił negocjacji, jeśli nie będą one rejestrowane przez kamery telewizyjne. Negocjatorzy, przedstawiciele rządowi i ekipa filmowa muszą popłynąć statkiem, aby dotrzeć do miejsca, gdzie znajduje się Laroche i jego ziemia.
POWRÓT
Film fabularny, krótkomatrażowy, telewizyjny, produkcja: Polska (MT Art Prod.; Telewizja Polska - II program), rok produkcji: 1993, reżyseria: Marian Terlecki, asystent reżysera: Jarosław Pudlis, scenariusz: Jakub Ossowski, zdjęcia: Krzysztof Kalukin, muzyka: Ryszard Łada, dźwięk: Ryszard Krupa, montaż: Krzysztof Kalukin, kierownictwo produkcji: Ryszard Malinowski. Obsada aktorska: Joanna Kreft, Jacek Mikołajczak, Tomasz Bednarek, Dariusz Brzuskiewicz, Małgorzata Biniek, Jacek Godek, Małgorzata Grajcar, Dorota Mikołajczak, Henryk Motyl. Pierwowzór: Powrót ("The Return", 1898).
Półgodzinny telewizyjny film Powrót to debiut fabularny Mariana Terleckiego. Reżyser jest autorem kilkunastu dokumentów telewizyjnych, a także producentem serialu Złotopolscy oraz filmu Prymas. Trzy lata z tysiąca.
POUR DEMAIN
Film fabularny, telewizyjny, produkcja: Francja, rok produkcji: 1992, reżyseria: Fabrice Cazeneuve, scenariusz: Fabrice Cazeneuve, Dominique Fabre, zdjęcia: Pierre Novion, muzyka: Michel Portal, producent: Hubert Niogret, Henry Lange. Pierwowzór: Jutro ("Tomorrow", 1902, wyd. 1903).
W osadzie rybackiej, gdzieś na końcu świata i jakby poza czasem, gdzie morze wyrzuca ciała samobójców, a żony rybaków żyją pełne złości i beznadziei, Corneille (Michel Bouquet) czeka na syna. Każdemu, kto chce słuchać, opowiada, że jego syn (Jean-Paul Comart), który kiedyś go opuścił, pewnego dnia powróci. O ile mieszkańcy po pewnym czasie przestają wierzyć Corneille'owi, jego młoda sąsiadka Camille (Coraly Zahonero) podtrzymuje w nim nadzieję. Camille czeka razem z Corneillem, wierząc w przedstawiony jej przez ojca, wyidealizowany wizerunek syna.
THE SECRET AGENT
Film fabularny - telewizyjny (3 odcinki po 60 min), produkcja: Wielka Brytania (BBC-TV), rok produkcji: 1992, reżyseria: David Drury, scenariusz: Dusty Hughes, zdjęcia: Alec Curtis, muzyka: Barrington Pheloung, producent: Colin Tucker. Pierwowzór: Tajny agent ("The Secret Agent", 1907).
Angielski serial telewizyjny zrealizowany na podstawie wczesnej powieści szpiegowskiej Josepha Conrada: Tajny agent. W trzyczęściowej, trzygodzinnej wersji w roli Verloca - anarchisty, który postanowił polepszyć swoją sytuację finansową, pracując jako podwójny agent dla Rosji i Anglii - wystąpił David Suchet znany z roli detektywa Herkulesa Poirot. Żona Verloca (Cheryl Campbell) jest błogo nieświadoma sekretnego życia jej męża do momentu, gdy jego działalność kosztuje życie jej młodszego brata (Richard Stirling).
JUTRO
Etiuda telewizyjna, produkcja: Polska, rok produkcji: 1990, realizacja:
Dariusz Gajewski, współpraca: Denis Delic, Mariusz Prokop, montaż: Małgorzata Podlejska, opieka pedagogiczna:
Henryk Kluba, Jan Rutkiewicz, Grzegorz Małecki, obsada aktorska: Magdalena Salewska, Aleksander Fogiel, Zdzisław Suszyński, Brunon Bukowski. Pierwowzór: Jutro ("Tomorrow", 1902)
Niespełna dziesięciominutowa etiuda szkolna zrealizowana na podstawie opowiadania Jutro, wyreżyserowana przez
Dariusza Gajewskiego, zdobywcy gdyńskich "Złotych Lwów" za film
Warszawa w roku 2003.
UKRYTY SOJUSZNIK
"Le Compagnon secret"
Film fabularny, telewizyjny, produkcja: Francja, rok produkcji: 1988, reżyseria: Philippe Condroyer, obsada: Frederic Cuif, Yves Bonnen. Pierwowzór: Ukryty sojusznik/Tajemny wspólnik ("The Secret Sharer", 1910).
Film wyemitowany w Telewizji Polskiej 17 grudnia 1991.
CANNIBAL WOMEN IN THE AVOCADO JUNGLE OF DEATH
"Jungle Heat" (USA), "Piranha Women in the Avocado Jungle of Death" (USA)
Film fabularny, produkcja: USA (Guacamole Films), rok produkcji: 1988, reżyseria: Jonathan Lawton (pod pseudonimem J. D. Athens), scenariusz: Jonathan Lawton, zdjęcia: Robert Knouse (pod pseudonimem Robert G. Knouse), muzyka: Carl Dante, producent: Gary W. Goldstein. Pierwowzór: Jądro ciemności ("Heart of Darkness", 1899, wyd. 1902).
Rząd USA wynajmuje Doktor Margo Hunt (Shannon Tweed) - feministkę z lokalnego uniwersytetu - aby wyśledziła szczep Kobiet Piranii żyjących w głębi Dżunglii Avocado i przekonała je do przeprowadzki do rezerwatu w Malibu. Doktor Hant wyrusza na wyprawę z wynajętym przewodnikiem Jimem (Bill Maher) - męskim szowinistą oraz Bunny (Karen Mistal) - studentką, ucieleśnieniem marzeń każdego mężczyzny. Gdy docierają na miejsce, Bunny przechodzi inicjację plemienną, podczas której o mały włos nie dochodzi do aktu kanibalizmu.
SCENES FROM THE SECRET AGENT
"In The Modern World: Ten Great Writers - Joseph Conrad", "The Secret Agent"
Produkcja: Wielka Brytania (London Weekend TV Production for Chanel 4 zawierająca "Joseph Conrad", "The Secret Agent"), rok produkcji: 1988 (LWT), reżyseria: David Thomas, Gillian Greenwood, scenariusz: David Thomas, Gillian Greenwood, produkcja: David Thomas, komentarz: Keith Carabine, V. S. Pritchett. Pierwowzór: Tajny agent ("The Secret Agent", 1907).
Produkcja telewizyjna będąca połączeniem refleksji krytycznej, przedstawienia i dokumentu. "Joseph Conrad", "The Secret Agent" stanowi jedną z części cyklu - "Współczesny świat: Dziesięciu wielkich pisarzy". W swojej powieści
Joseph Conrad zgłębił polityczny temat, w którym nie tylko uchwycił specyficzną atmosferę ówczesnych czasów, ale także z precyzyjnym wyczuciem wskazał na przyszłość. Film koncentruje się na opisie atmosfery powieściowego Londynu - świata groźnego, pełnego terrorystów, podwójnych agentów, zamachowców i bezsensownych śmierci. W Conradowskiej powieści każde życie jest zagrożone przez przemoc i moralny chaos, czego upostaciowieniem jest Profesor (Hywel Bennett) - anarchista, który zamienił sam siebie w chodzącą bombę. W roli Pana Verloca wytąpił Brian Glovero, jego żony Winnie - Frances Barber, jej brata Steviego - David Doyle. Film został opatrzony komentarzem powieściopisarza i krytyka V. S. Pritchetta oraz literaturoznawcy K. Carabine'a. Otrzymał Srebrny Medal na Nowojorskim Festiwalu Filmowym i Telewizyjnym.
DES TEUFELS PARADIES
"Devil's Paradise" (USA)
Film fabularny, produkcja: Niemcy (Atossa Film Productions/Film ZDF), rok produkcji: 1986, reżyseria: Vadim Glowna, scenariusz: Leonard Tuck, Vadim Glowna, Joe Hembus, Chris Doherty, zdjęcia: Martin Schäfer, muzyka: Jürgen Knieper, producent: Vadim Glowna, Vera Tschechowa, Robert Arnold. Pierwowzór: Zwycięstwo (Victory, 1915).
Escher (Jürgen Prochnow), skryty, zamknięty w sobie mężyczyzna, żyje w samotności na własnej wyspie znajdującej się na Morzu Jawajskim. Podczas wymuszonej wizyty na lądzie wiąże się z dziewczyną o imieniu Julia (Suzanna Hamilton), którą zabiera na wyspę, pomagając jej tym samym uniknąć życia w rozpuście. Ich śladem podąża tajemniczy pan Jones (Sam Waterston) i jego młody wspólnik, który wydaje się być zainteresowany Julią. Przeniesienie akcji powieści z wieku XIX do lat trzydziestych XX wieku oraz zmiana narodowości postaci ze Szwedów na Niemców nasyca film odniesieniami do epoki nazizmu.
IL CORSARO
"The Rover"
Film fabularny, telewizyjny (3 odcinki 60-minutowe), produkcja: Włochy (Raiuno; Zweites Deutsches Fernsehen Österreichischer Rundfunk-Fernsehen, rok produkcji: 1983, reżyseria: Franco Giraldi, scenariusz: Nicola Badalucco, zdjęcia: Dario Di Palma, muzyka: Luis Enriquez Bacalov, producent: Arturo La Pegna. Pierwowzór: Korsarz ("The Rover", 1923).
Film telewizyjny, którego akcja rozgrywa się w latach 1979-1780. Znużony pirat Peyrol (Philippe Leroy) postanawia porzucić dotychczasowy proceder. Opuszcza morza indyjskie, by na stare lata szukać spokoju w swoim rodzinnym kraju - na farmie na południu Francji.
AN OUTPOST OF PROGRESS
Film fabularny, produkcja: USA (AFI Conservatory film), rok produkcji: 1982, reżyseria: Dorian Walker, scenariusz: Vince DiPersio, Dorian Walker, zdjęcia: Robert Bichardson, muzyka: Even de Tissot, producent: Kathleen Cromley, Donald Kowalchuk. Pierwowzór: Placówka postępu ("An Outpost Of Progress", 1897).
Akcja filmu rozgrywa się w epoce Imperium Brytyjskiego. Dwóch Brytyjczyków (Simon MacCorkindale, Thomas Hellberg) i kilku ich służących stacjonuje w dżungli, w zachodnioafrykańskiej placówce handlowej. Nikt dotąd nie powrócił stamtąd żywy. Jeden z bohaterów traktuje bezwzględnie zarówno tubylców, jak i służbę, którą ostatecznie odsprzedaje w niewolę, w zamian za kość słoniową. Ginie zastrzelony z rąk współtowarzysza, którego swoim postępowaniem doprowadził do ostateczności.
ROMAN DU SAMEDI: L'AGENT SECRET
"Der Geheimagnet"
Film fabularny, telewizyjny, produkcja: Francja/Niemcy (Bavaria München/Technisonor Paris/FR3/L.P.Film/Norddeutscher Rundfunk), rok produkcji: 1981, reżyseria: Marcel Camus, scenariusz: Roger Grenier, zdjęcia: Pierre Petit, muzyka: Even de Tissot. Pierwowzór: Tajny agent ("The Secret Agent", 1907).
W adaptacji telewizyjnej Marcela Camusa akcja powieści Josepha Conrada została przeniesiona z Londynu do Paryża. Verloc (Michael Lonsdale), jego żona (Marina Vlady) i jej brat Stevie (Lucas Belvaux) żyją w Paryżu na przełomie wieku XIX i XX. Podwójny agent, pan Verloc, zostaje zmuszony przez swoich rosyjskich zwierzchników do przeprowadzenia zamachu na Pawilon Breteuila w Sèvres, gdzie mieści się Międzynarodowe Biuro Wag i Miar (zamiast powieściowego obserwatorium w Greenwich).
CZAS APOKALIPSY
"Apocalypse Now"
Film fabularny, produkcja: USA (Omni Zoetrope), rok produkcji: 1979, reżyseria: Francis Ford Coppola, scenariusz: John Milius, Francis Ford Coppola, zdjęcia: Vittorio Storaro, muzyka: Eleanor Broadwater Carmine Coppola, Francis Ford Coppola, Shirley Goodman, Dale Hawkins, Leonard Lee, Stan Lewis, Mike Love, Brian Wilson, producent: Francis Ford Coppola. Pierwowzór: Jądro ciemności ("Heart of Darkness", 1899, wyd. 1902).
Czas Apokalipsy uważany powszechnie za najlepszą adaptację Conradowską przenosi akcję powieści z Afryki do ogarniętego wojną Wietnamu. Kapitan Benjamin Willard (Martin Sheen) otrzymuje zadanie zlikwidowania ukrywającego się w głębi kambodżańskiej puszczy obłąkanego pułkownika US Army Kurtza (Marlon Brando), który zbuntował się przeciw przełożonym, w dżungli założył własne królestwo i stanął na czele plemienia walczącego zarówno przeciw Amerykanom, jak i Wietnamczykom.
EL CORAZÓN DEL BOSQUE
"Heart of the Forest"
Film fabularny, produkcja: Hiszpania, rok produkcji: 1979, reżyseria: Manuel Gutierrez Aragon, scenariusz: Manuel Gutierrez Aragon, Luis Megino, zdjęcia: Teo Escamilla, muzyka: Jaime Robles, Jesús Oriola, Pedro Gonzáles, Vicente Martínez, producent: Luigi. Pierwowzór: Jądro ciemności ("Heart of Darkness", 1899, wyd. 1902).
"El Andarin" (Luis Politti) walczy z siłami Republiki podczas hiszpańskiej wojny domowej (1936-1939), w wyniku czego jest zmuszony ukrywać się w górach od 10 lat. Lokalni mieszkańcy pomagają mu unikać nieustannie poszukującej go policji. Juan (Norman Briski), powracający uchodźca, odnajduje "El Andarina", a następnie próbuje namówić go do poddania się, co powoduje tragiczne konsekwencje. Film był nominowany do nagrody Złotego Niedźwiedzia w Berlinie.
CON GLI OCCHI DELL'OCCIDENTE
Film fabularny, telewizyjny, produkcja: Włochy, rok produkcji: 1979, reżyseria: Vittorio Cottafavi, scenariusz: Vittorio Cottafavi, Amleto Micozzi, obsada: Franco Branciardi (Razumov), Roberta Paladini (Natalia), Gerardo Amato (Haldin), Franco Graziosi, Elisa Crgani. Pierwowzór: Prowokator/W oczach zachodu ("Under Western Eyes", 1911).
Druga conradowska adaptacja Vittorio Cottafavi, reżysera, który w 1972 roku zrealizował ekranizację Szaleństwa Almayera. Film został wyemitowany w trzech częściach.
UN REIETTO DELLE ISOLE
"Il male... e dove allora"
Film fabularny, telewizyjny, produkcja: Włochy (RAI-TV), rok produkcji: 1979, reżyseria: Giorgio Moser, scenariusz: Edoardo Anton, zdjęcia: Elio Bisignani, muzyka: Mario Nascimbene. Pierwowzór: Wygnaniec/Banita/Wykolejeniec/Wyrzutek ("An Outcast of the Islands", 1896).
Kapitan Lingard (Massimo Girotti), zamożny handlarz morski, udziela pomocy byłemu piratowi Willemsowi (Sergio Fantoni). Spotykają się nie po raz pierwszy - gdy Willems miał dwanaście lat, Lingard uratował go od śmierci głodowej. Mimo że kapitan jest jego wielokrotnym dobroczyńcą, zostaje przez Willemsa zdradzony. Film zrealizowany w dwóch wersjach: krótszej - kinowej (108') i dłuższej - telewizyjnej (156') przez Giorgia Mosera - zdobywcę Nagrody Specjalnej w Cannes w roku 1955 za dokument o kinie Zaginiony kontynent. Obrazowi towarzyszy muzyka Maria Nascimbene wykonywana na autentycznych instrumentach indyjskich. Część materiału została zrealizowana w Indiach, w pobliżu Madras.
NAUFRAGIO
Film fabularny, produkcja: Meksyk (Azteca Films), rok produkcji: 1978, reżyseria: Jaime Humberto Hermosillo, scenariusz: José de la Colina, Jaime Humberto Hermosillo, zdjęcia: Rosalino Solano, muzyka: Joaquin Gutiérrez Heras, producent: Héctor López. Pierwowzór: Jutro ("Tomorrow", 1902, wyd. 1903).
Żyjąca w Meksyku kobieta, Amparito (Ana Ofelia Murguía), czeka na swojego syna (José Alonso), który jest marynarzem. Mimo że pisał do niej listy, nie widzieli się przez lata. Amparito dzieli się swoim smutkiem i wiadomościami zawartymi w listach ze współpracownikami wielkiego biura i przyjaciółką Leticią (María Rojo), która zaczyna idealizować wizerunek syna przyjaciółki. Pewnego dnia Amparito choruje i zapada w śpiączkę. Gdy leży bez świadomości, jej syn powraca i przeżywa krótki, lecz burzliwy romans z Leticią. Następnie ponownie znika.
L'AGENTE SEGRETO
Film telewizyjny, dwuczęściowy miniserial, produkcja: Włochy, rok produkcji: 1978, reżyseria: Antonio Calenda, scenariusz: Dante Guardamagna, Franco Vegliani, obsada: Anna Maria Guarnieri (Winnie), Glauco Mauri (Verloc), Lina Volonghi (matka Winnie), Franco Parenti (Profesor), Pierluigi Zollo, Renato Mori, Roberto Herlitzka, Christian Borromeo. Pierwowzór: Tajny agent ("The Secret Agent", 1907).
Historia podwójnego agenta Verloca zmuszonego do przeprowadzenia zamachu bombowego, którego skutki są dla niego tragiczne.
POJEDYNEK
"The Duellists"
Film fabularny, produkcja: Wielka Brytania/USA (Paramount/Enigma Production), rok produkcji: 1977, reżyseria: Ridley Scott, scenariusz: Gerald Vaughan-Hughes, zdjęcia: Frank Tidy, muzyka: Howard Blake, producent: David Puttnam. Pierwowzór: Pojedynek ("The Duel", 1908).
Dwóch oficerów armii Napoleona - szlachetnie urodzony D'Hubert (Keith Carradine) i pochodzący z biedoty Feraud (Harvey Keitel) - awansuje w trakcie wojen prowadzonych przez wodza, aby po jego ostatecznej porażce i przywróceniu dynastii Bourbonów zakończyć żołnierską karierę. Chociaż ich ścieżki nie krzyżują się zbyt często, zawsze kiedy się spotykają, prowadzą pojedynki. Jest to wynik wcześniejszej, błahej zaszłości, o której obaj już nie pamiętają zbyt dokładnie, mimo to jednak spór trwa przez blisko szesnaście lat.
LE CRABE-TAMBOUR
"Drummer-Crab"
Film fabularny, produkcja: Francja (BELA Production-AMLF-LIRA-TF1), rok produkcji: 1977, reżyseria: Pierre Schoendoerffer, scenariusz: Pierre Schoendoerffer, zdjęcia: Raoul Coutard, muzyka: Philippe Sarde, producent: Georges de Beauregard. Pierwowzór: Jądro ciemności ("Heart of Darkness", 1899, wyd. 1902) oraz Pierre Schoendoerffer, "Le Crabe-Tambour", 1976.
Umierający francuski kapitan fregaty (Jean Rochefort) próbuje spotkać się na wodach Grand Banks z porucznikiem Wilsdorfem (Jacques Perrin), francuskim bohaterem wojennym, którego zdradził 20 lat wcześniej. Wilsdorf - nazywany obecnie Le Crabe-Tambour oraz jego trawler - The Shamrock stali się legendą wśród rybaków. Film oparty na prawdziwych losach francuskiego oficera Pierre'a Guillaume'a (Le Crabe-Tambour). Podczas patrolowania rzeki Mekong w Wietnamie został wzięty do niewoli, w której spędził trzy lata. Następnie brał udział w nieudanej rebelii francuskich generałów przeciwko Charlesowi de Gaulle.
SMUGA CIENIA
"The Shadow Line"
Film fabularny, produkcja: Polska/Wielka Brytania, rok produkcji: 1976, reżyseria:
Andrzej Wajda, scenariusz: Bolesław Sulik, Andrzej Wajda, zdjęcia:
Witold Sobociński, muzyka:
Wojciech Kilar, producent: Barbara Pec-Ślesicka, Jolyon Wimhurst, pierwowzór: Smuga cienia ("The Shadow Line", 1917).
Młody i niedoświadczony oficer marynarki handlowej Conrad (
Marek Kondrat) - Polak z pochodzenia, staje po raz pierwszy jako dowódca za sterem okrętu handlowego. Ma przyprowadzić z Bangkoku do Singapuru statek, którego kapitan niespodziewanie umarł. Okazuje się, że okręt jest zaniedbany, a załoga niepokorna. Jedynym doświadczonym marynarzem na pokładzie jest niechętny nowemu kapitanowi pierwszy oficer Burns (Graham Lines), który - podobnie jak część pasażerów statku - zapada na cholerę.
UNDER WESTERN EYES
Widowisko telewizyjne, produkcja: Wielka Brytania (BBC-TV), rok produkcji: 1975, reżyseria: Robert Knights, scenariusz: Howard Brenton, poducent: Mark Shivas, pierwowzór: Prowokator/W oczach zachodu ("Under Western Eyes", 1911).
Adaptacja Conradowska włączona do programu telewizyjnego pod tytułem "Centre Play: Saliva Milkshak".
UNDER WESTERN EYES
Film fabularny - telewizyjny, produkcja: Wielka Brytania (BBC-TV), rok produkcji: 1975, reżyseria: Stuart Burge, scenariusz: Stuart Burge, muzyka nieoryginalna: Szostakowicz, Symfonia No. 11 g-moll, op. 103 i Koncert wiolonczelowy No. 1, producent: Rosemary Hill, obsada: Barry Foster (Mikulin), Sara Kestelman (Sophia), Avril Elgar (Tekla), Godfrey James (Nikita), Gertan Klauber (Barman), Dinny Powell (Ziemianitch), Roger Rees (Razumov), Shane Briant (Haldin), Anna Calder-Marshall (Natalya), Geoffrey Bayldon (Peters), Derek Godfrey (Ivanovitch), Noel Willman (Książe), Harold Innocent (generał Tulin), Ian Sharp (Ivan), Anita Sharp Bolster (Pani Sale). Pierwowzór: Prowokator/W oczach zachodu ("Under Western Eyes", 1911).
Student (Shane), który dokonał zamachu bombowego na ministra, wybiera pokój Razumova (Roger Rees) na swoją kryjówkę.
THE SECRET AGENT
Film fabularny - telewizyjny, produkcja: Wielka Brytania (BBC), rok produkcji: 1975, reżyseria: Herbert Wise, oświetlenie: Nigel Wright, muzyka nieoryginalna: Beethoven, Sonata No. 32 c-moll, op. 111, producent: Rosemery Hill. Pierwowzór: Tajny agent ("The Secret Agent", 1907).
Telewizyjna adaptacja powieści Conrada. Atak bombowy zaplanowany przez Verloca (Paul Rogers) rozpoczyna lawinę zdarzeń, które doprowadzą do morderstwa i samobójstwa.
JUTRO
Etiuda szkolna 8 min., produkcja: Polska, rok produkcji: 1975, gatunek: etiuda fabularna, reżyseria: Wojciech Maciejewski, scenariusz: Wojciech Maciejewski, zdjęcia: Rudolf Palarz, dźwięk: Jan Silczak, montaż: Janina Grosicka, opieka pedagogiczna:
Wojciech Jerzy Has,
Mieczysław Jahoda, kierownictwo produkcji: Bronisław Cichoński, produkcja:
Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa Telewizyjna i Teatralna, obsada aktorska: Diana Stein, Tomasz Fogiel, Bogusław Sochnacki. Pierwowzór: Jutro ("Tomorrow", 1902, wyd. 1903).
OMNIBUS: JOSEPH CONRAD
Widowisko telewizyjne, produkcja: Wielka Brytania (BBC-TV), rok produkcji: 1974, reżyseria: Colin Nears, scenariusz: Colin Nears, Norman Sherry. Pierwowzór: Amy Foster ("Amy Foster", 1901, wyd. 1903).
Opowieść o urodzonym w Polsce, ale tworzącym w języku angielskim powieściopisarzu, który w swoich pracach zgłębiał ludzką słabość i moralną niestabilność.
Conrad (Patrick Stewart) w formie naśladującej wywiad telewizyjny opowiada przed kamerą o swoim życiu oraz ideach. Wywiad został urozmaicony materiałem filmowym zrealizowanym na podstawie powieści Amy Foster - historii chłopca z Europy Wschodniej (Sandor Elès), który ocalał z katastrofy morskiej i znalazł się na obcych mu - także z powodu nieznajomości języka - wybrzeżach Kent.
JEJ POWRÓT
Film fabularny, telewizyjny, produkcja: Polska, rok produkcji: 1974 (TV), reżyseria: Witold Orzechowski, scenariusz: Witold Orzechowski, zdjęcia: Kazimierz Konrad. Pierwowzór: Powrót ("The Return", 1898).
Edward (Jerzy Zelnik), dostatnio żyjący bourgeois, wydaje się prowadzić ustabilizowane życie. Jednak pewnego dnia po powrocie do domu znajduje list od Emmy (
Beata Tyszkiewicz) - swojej żony, zawiadamiający o jej odejściu. Jeszcze większym szokiem dla niego jest jej nieoczekiwany powrót tego samego popołudnia. Na ruinach dotąd stabilnego systemu wartości bohaterowie stają do rozstrzygającej rozgrywki. Akcja conradowskiego Powrotu została przeniesiona z XIX-wiecznego Londynu do Polski okresu międzywojennego.
JUTRO
Telewizyjny film muzyczny, produkcja: Polska, rok produkcji: 1974, gatunek: film muzyczny, reżyseria: Bohdan Hussakowski, scenariusz: Bohdan Hussakowski, Jerzy Stanisław Sito, zdjęcia:
Mieczysław Jahoda, muzyka:
Tadeusz Baird, libretto: Jerzy Sito, wykonanie muzyki: Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji w Katowicach, dyrygent: Mieczysław Nowakowski. Pierwowzór: Jutro ("Tomorrow", 1902, wyd. 1903).
Ekranizacja wersji scenicznej opowiadania wystawionego w Teatrze Wielkim w Warszawie w roku 1966. Film otrzymał w 1974 Złotą Pragę w kategorii filmów muzycznych na 11. Międzynarodowym Festiwalu Filmów Telewizyjnych w Pradze.
"Mała, zapuszczona, wyludniona osada nadmorska, a w niej troje samotnych ludzi. Opętany obłąkańczą wizją Ozjasz (Ryszard Ronczewski - dubbing Edward Pawlak), stary ślepiec Jozue (Zdzisław Tobiasz - dubbing
Jerzy Artysz) i jego córka Jessica (Iwona Biernacka - dubbing Krystyna Szostek-Radkowa). Ozjasz zamyka się w nierealnym świecie wyobraźni. Oczekuje Harry'ego (Janusz Ostrowski) - syna, który w wyobraźni ojca jest ideałem synowskiej miłości, prawości i człowieczeństwa. Ozjasz zaraża swoją wizją Jessicę. Oczekują razem na przyszłe szczęśliwe jutro, którego zwiastunem będzie nadejście Harry'ego. Zjawia się wreszcie, ale Ozjasz nie rozpoznaje w cynicznym młodzieńcu swego syna. Widzi w nim jedynie przeszkodę w konkretyzacji swojej wizji. Harry musi zginąć z ręki ojca w imię zachowania wiary w jutro." (M. Wieroński, "Ekran" 1974, nr 18)
DOMANI
Eksperymentalny film telewizyjny, produkcja: Włochy, rok produkcji: 1974, reżyseria: Domenico (Mimmo) Rafele. Pierwowzór: Jutro ("Tomorrow", 1902, wyd. 1903).
Eksperymentalny film telewizyjny zrealizowany w Calabrii.
HEROES AND COWARDS (LORD JIM)
35 min film wideo, produkcja: USA (Learning Corporation), rok produkcji: 1973. Pierwowzór: Lord Jim (1900).
Adaptacja powieści oparta na pierwszej części Lorda Jima przedstawia bolesny konflikt moralny kapitana statku, który w krytycznym momencie staje twarzą w twarz ze swoją prawdziwą naturą, co wpłynie na całą jego przyszłość. Jim czuje się pewnie jako oficer na statku, ale jego iluzje zostają nagle obnażone, gdy ten tonie, a bohater musi wybrać, czy ryzykować swoje życie, alarmując pasażerów, czy je ocalić. Specjalne wydanie Columbia Pictures z komentarzem Orsona Wellesa.
THE SECRET SHARER
Film fabularny, produkcja: USA, rok produkcji: 1973 (Encyclopaedia Britannica Educational Corporation), reżyseria: Larry Yust, scenariusz: Larry Yust, zdjęcia: Isidore Mankofsky, dźwięk: John Brasher, producent: Larry Yust, komentarz: Charles van Doren, obsada: David Soul (The Captain); Aron Kincaid (Leggatt); Paul Brinegar (Captain Archibold); William Benedict (Chief Mate); Patrick Campbell (Steward); Johnnie Collins III (Second Mate); Buck Kartalian (Francis). Pierwowzór: Ukryty sojusznik/Tajemny wspólnik ("The Secret Sharer", 1910, wyd. 1913).
The Secret Sharer stanowi jeden z odcinków serii filmów (Short-Story Showcase) powstałych w latach 1969-1977 na zamówienie Encyclopaedia Britannica Educational Corporation. Czternaście z nich zostało zrealizowanych przez Larrego Yusta. Kilka filmów opatrzono dodatkiem w postaci dziesięciominutowej "Dyskusji o..." dotyczącej adaptowanego tekstu.
LA LIGNE D'OMBRE
Film fabularny, telewizyjny, produkcja: Francja/Włochy/Niemcy (ORTF/ Télécip), rok produkcji: 1972, reżyseria: Georges Franju, scenariusz: Georges Franju, Louis Guilloux, zdjęcia: Marcel Fradetal, montaż: Gilbert Natot, pierwowzór: Smuga cienia ("The Shadow Line", 1917) oraz Uśmiech szczęścia/Uśmiech fortuny ("A smile of Fortune", 1911, wyd. 1913).
Historia młodego, niedoświadczonego kapitana statku Marlowa (Jean Babilée), który podczas rejsu musi w samotności walczyć z chorobą, niesubordynacją załogi oraz kaprysami pogody.
"Realizatorzy 'ubarwili' tę opowieść o wątki obce: o dwóch kupcach z Bangkoku, tajemniczej historii miłosnej młodego kapitana i niefortunnej transakcji kartoflanej." (Maria Brzostowiecka, Spotkanie z Conradem, "Ekran", 1975, nr 45)
Jeden z czterech filmów zrealizowanych na podstawie opowieści Conrada (Szaleństwo Almayera, U kresu sił, Freya z siedmiu wysp, Smuga cienia), których akcja toczy się w rejonie Archipelagu Malajskiego. Razem tworzą cykl "Z dalekich mórz" wyprodukowany przez telewizję francuską w 1972 roku.
LA FOLLIA DI ALMAYER
"La Folie Almayer"
Film fabularny, telewizyjny, produkcja: Francja/Włochy/Niemcy (RAI/Télécip), rok produkcji: 1972, reżyseria: Vittorio Cottafavi, scenariusz: Louis Guilloux, dialogi: Jean-Daniel de la Rochefoucauld. Pierwowzór: Fantazja Almayera/Szaleństwo Alamayra ("Alamayers Folly", 1895).
Kaspar Almayer (Giorgio Albertazzi), biały człowiek żyjący wśród Malajów, pragnie zapewnić swojej córce, Ninie (Rosemary Dexter) status społeczny i majątek, mimo że ta jest niechętnie widzianą w towarzystwie pół-Malajką. W roli Almayera wystąpił Giorgio Albertazzi pamiętny z odtwarzania postaci Nieznajomego w filmie Alaina Resnais Zeszłego roku w Marienbadzie. Negatywna postać Almayera w filmie zmienia się w autentycznie tragiczną. Ojciec jest ofiarą osaczenia i przeżywa rzeczywistą tragedię nieprzystosowania. Jeden z czterech filmów zrealizowanych na podstawie opowieści Conrada (Szaleństwo Almayera, U kresu sił, Freya z siedmiu wysp, Smuga cienia), których akcja toczy się w rejonie Archipelagu Malajskiego. Razem tworzą cykl "Z dalekich mórz" wyprodukowany przez telewizję francuską w 1972 roku.
FREYA DES SEPT ÎLES
Film fabularny, telewizyjny, produkcja: Francja/Włochy/Niemcy (RAI/Télécip), rok produkcji: 1972, reżyseria: Jean-Pierre Gallo, scenariusz: Jean-Daniel de la Rochefoucauld, Louis Guilloux, zdjęcia: Jean-Jacques Rochut, muzyka: Gérard Gallo, obsada: France Daugnac (Freya), Jean-Marie Patte (Heemskirk), Claude Vernier (Nielsen), Vania Vilers (Jasper Allen), Vernon Dobtcheff (Marynarz z Neptuna), Joachim Hansen (Marynarz z Banito), Henri Marteau (Marlow), Fred Personne (Duński Oficer), Jean- Marie Richier (Żeglarz), Christiane Rorto (Antonia), Max Vialle (Schultz). Pierwowzór: Freja z siedmiu wysp ("Freya of the seven Isles", 1912, wyd. 1913).
Jeden z czterech filmów zrealizowanych na podstawie opowieści Conrada (Szaleństwo Almayera, U kresu sił, Freya z siedmiu wysp, Smuga cienia), których akcja toczy się w rejonie Archipelagu Malajskiego. Razem tworzą cykl "Z dalekich mórz" wyprodukowany przez telewizję francuską w 1972 roku.
AU BOUT DU ROULEAU
Film fabularny, telewizyjny, produkcja: Francja/Włochy/Niemcy (Télécip), rok produkcji: 1972, reżyseria: Claude-Jean Bonnardot, scenariusz: Michel Andrieu, obsada: Charles Vanel (kapitan Whalley), Etienne Bierry (Massy), Yves Arcanel (Sterne), Louis Arbessier (Eliott) Bernard Cara (Clerk), Konrad von Bork (Van Wyk), Germaine Byron (Van Wyk's servant), Claude Gaudelette (marynarz), Virginie Grigaut (Ivy), Henri Lambert (Jack), John A. Tinn, Raoul Guylad. Pierwowzór: U kresu sił ("The end of the Tether", 1902).
Jeden z czterech filmów zrealizowanych na podstawie opowieści Conrada (Szaleństwo Almayera, U kresu sił, Freya z siedmiu wysp, Smuga cienia), których akcja toczy się w rejonie Archipelagu Malajskiego. Razem tworzą cykl "Z dalekich mórz" wyprodukowany przez telewizję francuską w 1972 roku.
JUTRO
Film szkolny, telewizyjny, produkcja: Polska, rok produkcji: 1969, reżyseria: Jacek Szczęk, obsada:
Elżbieta Czyżewska (Bessie),
Andrzej Łapicki (Harry), Bolesław Płotnicki (Kapitan Hagberd), Janusz Paluszkiewicz (Carvil). Pierwowzór: Jutro ("Tomorrow", 1902, wyd. 1903).
Sześćdziesięciominutowy, telewizyjny film szkolny Jacka Szczęka - realizatora licznych spektakli telewizyjnych oraz aktora (wystąpił w
Rysopisie Jerzego Skolimowskiego).
RIUSCIRANNO I NOSTRI EROI A RITROVARE L'AMICO MISTERIOSAMENTE SCOMPARSO IN AFRICA?
"Will Our Friends Succeed in Finding Their Friend Who Disappeared In"
"Will Our Heroes Be Able to Find Their Friend Who Has Mysteriously Disappeared in Africa?"
"Czy nasi bohaterowie zdołają odszukać przyjaciela zaginionego tajemniczo w Afryce?"
Film fabularny, produkcja: Włochy (Documento Film), rok produkcji: 1968, reżyseria: Ettore Scola, scenariusz: Agenore Incrocci, Furio Scarpelli, Ettore Scola, zdjęcia: Claudio Cirillo, muzyka: Armando Trovajoli, producent: Gianni Hecht Lucari, Fausto Saraceni. Pierwowzór: Jądro ciemności ("Heart of Darkness", 1899, wyd. 1902).
Przedsiębiorczy biznesmen Fausto Di Salvio (Alberto Sordi), zmęczony pracą, rodziną i swoim dotychczasowym życiem, oraz jego przyjaciel, księgowy Ubaldo Palmarini (Bernard Blier) wyruszają do Afryki. Celem ich podróży jest odnalezienie szwagra Fausta - Oresta Sabatiniego (Nino Manfredi), który zniknął bez śladu na Czarnym Lądzie w niewyjaśnionych okolicznościach.
THE SECRET AGENT
Film fabularny, telewizyjny (2 epizody: The Fuse, The Explosion), produkcja: Wielka Brytania (BBC-TV), rok produkcji: 1967, reżyseria: Gerald Blake, scenariusz: Alexander Baron, producent: David Conroy. Pierwowzór: Tajny agent ("The Secret Agent", 1907).
Dwuczęściowa adaptacja Tajnego agenta Josepha Conrada. Pan Verloc (Nigel Green) wydaje się być nieszkodliwym sprzedawcą w londyńskim sklepie, tymczasem pracuje na dodatkowych "etatach" jako anarchista i podwójny agent - rosyjski i angielski. Jego działalność przyczyni się do śmierci młodszego, upośledzonego brata żony (Mary Webster), co popycha ją do straszliwej zemsty.
SUTRA
Film fabularny, telewizyjny, produkcja: Jugosławia, rok produkcji: 1967, reżyseria: Zdravko Sotra, scenografia: Dora Dusanovic, obsada: Ljubisa Jovanovic, Milivoje Zivanovic. Pierwowzór: Jutro ("Tomorrow", 1902, wyd. 1903).
AWANTURNIK
"L'Avventuriero", "The Rover"
Film fabularny, produkcja: Włochy/Wielka Brytania (Arco Film, Rome; Selmur Production, London), rok produkcji: 1967, reżyseria: Terence Young, scenariusz: Jo Eisinger, Luciano Vincenzoni, zdjęcia: Leonida Barboni, muzyka: Ennio Morricone, producent: Alfredo Bini. Pierwowzór: Korsarz (The Rover, 1923).
Akcja ma miejsce w porewolucyjnej Francji. Peyrol (Anthony Quinn), dawny pirat poszukiwany przez policję w każdym porcie, porzuca ścieżkę zbrodni i przystępuje do kontrrewolucjonistów. Podczas przenoszenia wiadomości do Portu Commander zostaje zatrzymany przez policję. Podczas ucieczki ratuje młodą kobietę, Arlettę (Rosanna Schiaffino), a w końcu znajduje schronienie w jej domu, w którym mieszka także jej ciotka (Rita Hayworth). Ostatecznie będzie musiał wybrać między miłością do Arletty, a swoimi powinnościami wobec kontrrewolucjonistów.
L'OSPITE SEGRETO
Film fabularny, TV PRODUCTION, produkcja: Włochy, rok produkcji: 1967, reżyseria: Eriprando Visconti, scenariusz: Oreste Del Buono, obsada: Nino Castelnuovo (kapitan Marlow), Giulio Brogi (Leggatt), Gigi Pistilli (Burns). Pierwowzór: Ukryty sojusznik/Tajemny wspólnik ("The Secret Sharer", 1910, wyd. 1913).
LORD JIM
Film fabularny, produkcja: Wielka Brytania/USA, rok produkcji: 1965, reżyseria: Richard Brooks, scenariusz: Richard Brooks, zdjęcia: Freddie Young, muzyka: Bronislau Kaper, producent: Richard Brooks. Pierwowzór: Lord Jim ("Lord Jim", 1900).
Młody marynarz, Jim (Peter O'Toole), opuszcza pokład statku przewożącego pielgrzymów, gdy ten zaczyna tonąć. Dezercja ta zaważy na jego całym późniejszym życiu. Zhańbiony Jim szuka dróg, na których mógłby zrehabilitować się nie tylko w oczach brytyjskiej komisji morskiej, ale także w swoich własnych. Chcąc odkupić swoją winę, zgłasza się na okręt, który przewozi dynamit do odległych plemion. Jim bierze także udział w powstaniu przeciwko dyktatorowi (Eli Wallach), wielokrotnie udowadniając swoją odwagę. Ma nadzieję, że podczas służby zginie i w ten sposób zmaże swoją hańbę.
ANCORA UN GIORNO
Film fabularny, telewizyjny, produkcja: Włochy, rok produkcji: 1962, reżyseria: Flaminio Bollini, scenariusz: Flaminio Bollini, obsada: Flaminio Bollini (Josiah Carvil), Relda Ridoni (Bessie Carvil), Aldo Silvani (kapitan Hagberd). Pierwowzór: Jutro - adaptacja sceniczna ("One day More, a Play in One Act", 1913).
VICTORY ("ART CARNEY SHOW")
Widowisko telewizyjne, produkcja: USA, rok produkcji: 1960 (NBC-TV), reżyseria: Daniel Petrie, scenariusz: Michael Dyne, producent: David Susskind. Pierwowzór: Zwycięstwo ("Victory", 1915).
"Art Carney Show" - komediowy program cykliczny zrealizowany dla telewizji NBC, którego gospodarzem był Art Carney. Jeden z odcinków stanowiła ekranizacja opowiadania Zwycięstwo w gwiazdorskiej obsadzie. W postać Heysta wcielił się gospodarz programu Art Carney. W pozostałych rolach wystąpili: Lois Smith (Alma), Eric Portman (Pan Jones), Oscar Homolka (Schomberg), Richard Harris (Ricardo), Ruth White (Pani Schomberg), Ira Petina (Elvira), Richard Weyand (Pedro), Kaie Deel (Wang). Brak wiadomości na temat istnienia kopii tego filmu.
HEART OF DARKNESS ("PLAYHOUSE 90")
Widowisko telewizyjne (sezon 3, odcinek 7), produkcja: USA, rok produkcji: 1958 (CBS-TV), reżyseria: Ronald Winston, scenariusz: Stewart Stern, zdjęcia: Joseph F. Biroc, Albert Kurland, muzyka: Robert Drasnin, producent: Fred Coe, wprowadzenie: Sterling Hayden, obsada: Boris Karloff (Kurtz), Roddy McDowall (Charles Marlow), Richard Haydn (Accountant), Oskar Homolka (Doctor), Eartha Kitt (Queen), Cathleen Nesbitt (Old Woman), Inga Swenson (Maria). Pierwowzór: Jądro ciemności ("Heart of Darkness", 1899, wyd. 1902).
"Playhouse 90" to seria widowisk telewizyjnych zrealizowanych w latach 1956-1961 i emitowanych co tydzień, nazwana tak z powodu długości poszczególnych odcinków (90 minut). Wiele z nich rozrosło się następnie do rozmiarów filmów długometrażowych.
ONE DAY MORE ("STAR TONIGHT")
Widowisko telewizyjne (sezon 2, odcinek 7), produkcja: USA (ABC-TV), rok produkcji: 1955, obsada: Bramwell Fletcher, Scott Marlowe, Margaret Phillips, Frederick Worlock. Pierwowzór: Jutro - adaptacja sceniczna ("One day More, a Play in One Act", 1913).
"Star Tonight" to seria trzydziestominutowych odcinków nadawanych w telewizji ABC od 3 lutego 1955 do 9 sierpnia 1956, we wtorki o godzinie 9.00. W półgodzinnych widowiskach wystąpiło kilka największych gwiazd lat pięćdziesiątych.
HEART OF DARKNESS
Widowisko telewizyjne, produkcja: USA (WCBS-TV/New York State Education Departament), rok produkcji: 1955, reżyseria: Francis Moriarty, scenariusz: Robert Herridge, muzyka: Tom Scott, producent: Robert Herridge, obsada: John Drainie (Marlow), Robert Blackburn, Sheppard Kerman, Robert Hersh, Tom Daly, Gordon Sterne, Lee Henry, John Mackwood, Charles Martin, Frank Glass, Jim McAndrew (Moderator). Pierwowzór: Jądro ciemności ("Heart of Darkness", 1899, wyd. 1902).
Sześćdziesięciominutowe widowisko telewizyjne.
THE BLACK MATE ("SCHLITZ PLAYHOUSE OF STARS")
"Herald Playhouse", "Schlitz Playhouse", "The Playhouse USA"
Widowisko telewizyjne (sezon 3, odcinek 42), produkcja: USA, rok produkcji: 1954, reżyseria serii: Walter C. Brown (story i teleplay) - całej serii, zdjęcia: George T. Clemens, Paul Ivano, muzyka: Paul Sawtell (music supervisor) - całej serii, producent: Nat Holt. Pierwowzór: Czarny mat/Czarny oficer ("The Black mate", 1908, wyd. 1925).
"Schlitz Playhouse of Stars" (1951-1959) to telewizyjna seria emitowana w stacji CBS od 5 października 1951 roku do 31 lipca 1959 roku w każdy piątek o godzinie 21.00. W sześćdziesięciominutowych odcinkach występowały takie gwiazdy jak: David Niven, Helen Hayes, Margaret Sullivan, Wendell Corey, Joan Caulfield, James Dean, Raymond Burr, Irene Dunne, Gene Kelly, Agnes Moorehead, Rosalind Russell, Anthony Quinn, Vincent Price. Jeden z odcinków został zrealizowany na podstawie Czarnego mata Josepha Conrada. Występują w nim: Robert Cornthwaite, Paul Kelly, William Phipps, Lee Van Cleef.
LAUGHING ANNE
"Between the Tides"
Film fabularny, produkcja: USA/Wielka Brytania (Repudlic Pictures/Imperadio), rok produkcji: 1953, reżyseria: Herbert Wilcox, scenariusz: Pamela (Wilcox) Bower, zdjęcia: Max Greene, muzyka: Anthony Collins, Ted Grouya, Pierre Roche, producent: Herbert Wilcox. Pierwowzór: Z powodu dolarów/Dla dolarów ("Because of the dollars", 1914, wyd. 1928).
Rudowłosa Anne (Maragert Lockwood), która jest piosenkarką w eleganckim paryskim nocnym klubie, z powodu swojego uśmiechu nazywana jest "Śmiejącą się Anną". Jej kochanek, bokser Jen Farrell (Forrest Tucker) podczas walki zostaje tak silnie zraniony, że Anne uświadamia sobie, że nigdy więcej nie będzie mógł już walczyć. Odpływają na wschodnie morza, gdzie Anne śpiewa w obskurnym jawajskim barze. Stamtąd ucieka razem z Kapitanem Davidsonem (Wendell Corey) do Singapuru, ale po drodze opamiętuje się i postanawia wrócić do nędznego życia z Farrellem. Po latach Davidson odnajduje ją w biedzie, z dzieckiem i nadal przy Farrellu. Zaczyna namawiać Anne do wyjazdu. Farrell natomiast słysząc o cennym ładunku, który przewozi Davidson, postanawia go przejąć.
TWARZĄ W TWARZ
"Face to Face"
Film fabularny, produkcja: USA (Theasquare Productions), rok produkcji: 1952, reżyseria: John Brahm, scenariusz: Eneas MacKenzie, zdjęcia: George E. Diskant, Karl Struss, muzyka: Hugo Friedhofer, producent: Huntington Hartford. Pierwowzór: Ukryty sojusznik/Tajemny wspólnik ("The Secret Sharer", 1910, wyd. 1913)
Film, którego akcja zamyka się w jednym dniu, rozpoczyna nagłe wtargnięcie intruza na statek podczas spokojnej nocy. Nowy, niedoświadczony kapitan statku Falcor (James Mason) musi zadecydować, co zrobić z mordercą - Leggattem (Michael Pate), uciekinierem z okrętu Sephora, na którym Leggatt zabił mężczyznę. Kapitan postanawia ukryć go w swojej kajucie. Aby następnie umożliwić mu opuszczenie statku i bezpieczne dotarcie wpław do lądu, ryzykownie zbliża się do nadbrzeżnych skał, narażając statek na niebezpieczeństwo. Adaptacja powieści Conradowskiej stanowiła pierwszą część filmu Face to face. Druga to obraz Jamesa Agee'ego na podstawie opowiadania Stephena Crane'a - The Bride Comes to Yellow Sky.
WYKOLEJENIEC
"Outcast of the Islands", "L'avventuriero della Malesia"
Film fabularny, produkcja: Wielka Brytania (London Film for British Lion Film Corporation), rok produkcji: 1952, reżyseria: Carol Reed, scenariusz: William Fairchild, zdjęcia: Edward Scaife, John Wilcox, muzyka: Brian Easdale, producent: Carol Reed. Pierwowzór: Wygnaniec/Banita/Wykolejeniec/Wyrzutek ("An Outcast of the Islands", 1896).
Willems (Trevor Howard) jest byłym piratem, który włóczy się bez celu wśród wysp malajskich. Gdy miał dwanaście lat, pomocną dłoń wyciągnął do niego kapitan Lingard (Ralph Richardson). Willems, kierowany miłością do Aissy (Kerima), sterowany przez jej ojca (A. V. Bramble) oraz jego wspólnika (George Coulouris), zdradza sekretną drogę handlową swojego dobroczyńcy, kapitana Lingarda. Gdy ten dowiaduje się o zdradzie, w złości odrzuca Willemsa, nazywając go człowiekiem, który "nie ma serca".
THE SECRET SHARER
Film fabularny, telewizyjny, produkcja: Wielka Brytania (BBC), rok produkcji: 1950, reżyseria: George F. Kerr, scenariusz: George F. Kerr, producent: W. P. Rilla. Pierwowzór: Ukryty sojusznik/Tajemny wspólnik ("The Secret Sharer", 1910, wyd. 1913).
Telewizyjna adaptacja opowiadania Josepha Conrada o młodym, niedoświadczonym kapitanie (Clement McCallin), który po raz pierwszy samodzielnie dowodzi statkiem. Kapitan pomaga mężczyźnie Leggattowi (Patrick Barr) szukającemu ratunku na jego okręcie. Wkrótce okazuje się, że jest on mordercą, który podczas burzy morskiej zabił mężczyznę, a następnie zbiegł.
VICTORY: AN ISLAND TALE
Film fabularny, produkcja: USA (Paramount Picture Inc.), rok produkcji: 1940, reżyseria: John Cromwell, scenariusz: John L. Balderston, zdjęcia: Leo Tover, muzyka: Frederick Hollander, producent: Anthony Veiller. Pierwowzór: Zwycięstwo ("Victory", 1915).
Hendrik Heyst (Fredric March), angielski intelektualista, żyje we wschodnich Indiach na odludnej wyspie starając się odizolować od świata. Jest jednak zmuszony złamać tę zasadę, kiedy spotyka dziewczynę, Anne (Betty Field), narażoną na niebezpieczeństwo ze strony trzech morderców. Złoczyńcy - pod przewodnictwem pana Jonesa (Sir Cedric Hardwicke) - przenoszą swoje zainteresowanie z Anne na Heysta, gdyż podejrzewają go o posiadanie bogactw. Doświadczenie to przywraca Heysta z powrotem światu.
TAJNY AGENT
"Sabotage", "A Woman Alone", "I Married a Murderer", "The Hidden Power"
Film fabularny, produkcja: Wielka Brytania (Gaumont-British Picture Corporation Ltd.), rok produkcji: 1936, reżyseria: Alfred Hitchcock, scenariusz: Charles Bennett, zdjęcia: Bernard Knowles, muzyka: Hubert Bath, Jack Beaver, Louis Levy, producent: Michael Balcon. Pierwowzór: Tajny agent ("The Secret Agent", 1907).
Londyn w latach trzydziestych XX wieku. Pan Verloc (Oscar Homolka), właściciel małego kina, w rzeczywistości jest agentem obcego wywiadu, czego nieświadoma jest nawet jego żona (Sylvia Sidney). Mimo, iż policja depcze mu po piętach, organizuje zamach. Wysyła brata żony (Desmond Tester) z paczką, w której jest bomba, ale autobus utyka w korku ulicznym, tak że bomba wybucha w trakcie jazdy i zabija chłopca. Gdy żona Verloca dowiaduje się o tym, zabija męża. W uniknięciu kary pomaga jej Ted (John Loder), policjant ze Scotland Yardu. Film zawiera jedną z najsłynniejszych Hitchcockowskich scen - chłopiec niosący paczkę z bombą, jest nieświadomy grożącego mu niebezpieczeństwa, w przeciwieństwie do oglądających scenę widzów.
SOUS LES YEUX D'OCCIDENT
"Razumov", "Prowokator"
Film fabularny, produkcja: Francja (Films Ossa), rok produkcji: 1936, reżyseria: Mark Allégret, scenariusz: L. Lustig, Hans Wilhelm, dialogi: Jacques Viot, zdjęcia: Michel Kelber, muzyka: Georges Auric, producent: Roger LeBon. Pierwowzór: W oczach Zachodu ("Under Western Eyes", 1911).
Akcja filmu rozgrywa się w czasach Rewolucji w Rosji. Haldin (Jean-Louis Barrault) należący do organizacji terrorystycznej, morduje rosyjskiego rządowego oficjela, a następnie chroni się w domu swojego przyjaciela, Razumova (Pierre Fresnay). Rozumov bojąc się aresztowania, oddaje Haldina władzom, mimo to jednak zostaje oskarżony o współudział. Chroniąc się przed plutonem egzekucyjnym, Rozumov zgadza się na działalność w roli podwójnego agenta dla carskiej policji. Dopiero gdy jego ukochana (Daniele Parola) jest zagrożona, Razumov przyznaje się do zdrady i ginie, żeby ją ocalić.
FARORNAS PARADIS
Film fabularny, produkcja: USA/Szwecja (Les Studios Paramount), rok produkcji: 1931, reżyseria: Rune Carlsten, scenariusz: Rune Carlsten, obsada: Elisabeth Frisk (Anita), Knut Martin (Davis), Oscar Textorius (Schomberg). Pierwowzór: Zwycięstwo ("Victory", 1915).
TROPENNÄCHTE
Film fabularny, produkcja: USA/Niemcy/Francja (Paramount Publix Corporation), rok produkcji: 1931, reżyseria: Leo Mittler, scenariusz: Egon Eis, Grover Jones, Rudolf Katscher, zdjęcia: René Guissart, kierownik produkcji: Paul Reno, obsada: Dita Parlo (Alma), Robert Thoeren (Heyst), Fritz Greiner (Schomberg). Pierwowzór: Zwycięstwo ("Victory", 1915).
LA RIVA DEI BRUTI
Film fabularny, produkcja: USA/Włochy (Paramount), rok produkcji: 1930, reżyseria: Mario Camerini, scenariusz: Pier Luigi Melani, zdjęcia: Fernando Risi, obsada: Carmen Boni. Pierwowzór: Zwycięstwo ("Victory", 1915).
DANS UNE ÎLE PERDUE
Film fabularny, produkcja: USA/Francja (Films Paramount), rok produkcji: 1930, reżyseria: Alberto Cavalcanti, scenariusz: Georges Neveux, zdjęcia: René Guissart, producent: Paramount. Pierwowzór: Zwycięstwo ("Victory", 1915).
Skrzypaczka Alma (Daniele Parola) ucieka od lubieżnych propozycji łajdaka Schomberga (Gaston Jacquet). Wsiada na łódź należącą do przystojnego Davisa (Enrique Rivero), który zaokrętował w osadzie. Ich śladem ruszają prześladowcy Almy. Kopia filmu zaginęła. Francuskojęzyczna wersja
filmu Williama A. Wellmana zrealizowana przez wytwórnię Paramount.
NIEBEZPIECZNY RAJ
"Dangerous Paradise"
Film fabularny, produkcja: USA (Paramount), rok produkcji: 1930, reżyseria: Ryszard Ordyński, scenariusz: William Slavens McNutt, Grover Jones. Pierwowzór: Zwycięstwo ("Victory", 1915).
"Młoda skrzypaczka Alma (Maria Malicka), przybyła do Simbali wraz z orkiestrą Zangiacoma (Leon Recheński), zaangażowaną na szereg występów do hotelu Schomberga. Zarówno dyrygent Zangiacomo, jak i Schomberg prześladowali Almę swą miłością. Pewnego wieczora, kiedy, jak zwykle, zmuszono Almę, by przysiadała się do gości w kawiarni i zachęcała ich do jak największych wydatków, poznała Heysta (Adam Brodzisz), który przybył owego wieczora ze swej wyspy Sourabaya, gdzie mieszkał samotnie, z dala od świata i ludzi. Zabrał on Almę do siebie, na wyspę. Po wielu perypetiach i przygodach została jego żoną." (www.filmpolski.pl)
Kopia filmu zaginęła. Polskojęzyczna wersja
filmu Williama A. Wellmana zrealizowana przez wytwórnię Paramount. Film wyświetlano w polskich kinach jedynie przez 8 dni.
NIEBEZPIECZNY RAJ
"Dangerous Paradise", "Victory"
Film fabularny, produkcja: USA (Paramount Famous Players-Lasky Corporation), rok produkcji: 1930, reżyseria: William A. Wellman, scenariusz: William Slavens McNutt, Grover Jones, zdjęcia: Archie J. Stout, muzyka: Albert R. "Sonny" Cunha, John Leipold, producent: Jesse L. Lasky. Pierwowzór: Zwycięstwo ("Victory", 1915).
Film zakończony happy-endem stał się wzorcem dla pięciu następnych adaptacji Zwycięstwa pięciu narodowości (polskiej, francuskiej, włoskiej, niemieckiej i szwedzkiej - wszystkie kopie zginęły). Po przełomie dźwiękowym pojawił się problem rozpowszechniania filmów amerykańskich wśród widzów krajów nieanglojęzycznych. W związku z tym w roku 1930 powstało studio produkcyjne Paramountu w Joinville (blisko Paryża), którego zadaniem było produkowanie różnojęzycznych wersji filmów amerykańskich. Takiej procedurze poddany został Niebezpieczny raj. Alma (Nancy Carroll), skrzypaczka wynajęta do gry w hotelu na wyspie, jest naciskana, by spełniać nieprzyzwoite propozycje odwiedzających hotel mężczyzn. Alma ucieka i chroni się na łodzi Heysta (Richard Arlen), o którym mówi się, że jest posiadaczem złota. Kilku mężczyzn śledzi Almę: Mr. Jones (Gustav von Seyffertitz), Pedro (George Kotsonaros) i Ricardo (Francis McDonald), wietrząc okazję rabunku złota. Jednak po konfrontacji z Hestem zostają aresztowani albo zabici. Heyst, który w rzeczywistości nie posiadał majątku, zostaje teraz z Almą.
THE RESCUE
Film fabularny, produkcja: USA (Samuel Goldwyn, Inc.), rok produkcji: 1929, reżyseria: Herbert Brenon, scenariusz: Elizabeth Meehan, H. H. Caldwell, Katherine Hilliker, zdjęcia: George Barnes, Joseph F. Biroc, James Wong Howe, muzyka: Hugo Riesenfeld, producent: Samuel Goldwyn. Pierwowzór: Ocalenie ("The Rescue", 1920).
Angielski podróżnik Tom Lingard (Ronald Colman) pomaga ukryć na wyspie księcia i jego siostrę, po tym, jak zostali oni wygnani przez rebeliantów. Następnie usiłuje odzyskać ich dom, ale zostaje zatrzymany przez bogatych Anglików, państwa Traversów. Wkrótce bohater angażuje się w romans z żoną pana Traversa (Alfred Hickman) - Lady Edith Travers (Lili Damita). Podczas napadu na jacht będący własnością Traversów, Angielka wzywa na pomoc Toma, ale zamiast ratować statek, oboje oddają się niepohamowanym żądzom. Zanim docierają do statku, ten wybucha razem ze wszystkimi tam obecnymi oraz panem Traversem. Dręczony przez sumienie bohater odsyła kobietę, a sam zostaje pustelnikiem.
THE ROAD TO ROMANCE
"Romance"
Film fabularny, produkcja: USA (Metro-Goldwyn-Mayer), rok produkcji: 1927, reżyseria: John S. Robertson, scenariusz: Josephine Lovett, Joseph Farnham, zdjęcia: Oliver T. Marsh. Pierwowzór: Przygoda ("Romance", 1903).
Piękna Serafina (Marceline Day) zostaje pojmana przez zepsutego sędziego Balthasara (Roy D'Arcy), który chce ją pod przymusem poślubić. W przebraniu pirata, przybyły z Hiszpanii kapitan José Armando (Roman Novarro) podróżuje w kierunku opanowanej przez bezprawie karaibskiej wyspy. Przebranie pozwala mu swobodnie poruszać się wśród najróżniejszego autoramentu łajdaków, czekając odpowiedniego momentu, by przypuścić atak na Balthasara. José Armando zaczyna działać w chwili, gdy sędzia zamierza poślubić Serafinę. Kopia filmu zaginęła. Obsadzenie Romana Novarro spowodowało konieczność zmiany pochodzenia postaci z angielskiego arystokraty na wysoko urodzonego Hiszpana.
THE SILVER TREASURE
Film fabularny, produkcja: USA (Fox Film Corporation), rok produkcji: 1926, reżyseria: Rowland V. Lee, scenariusz: Robert N. Lee, Elisabeth Pickett, zdjęcia: G. D. Post, napisy: Elizabeth Pickett. Pierwowzór: Nostromo, 1904.
Historia rozgrywa się w mitycznym państwie południowej Ameryki, w republice Costaguana, gdzie tamtejszy bohater, Nostromo (George O'Brien) jest uważany za bardzo szlachetnego człowieka. Charles Gould (Stewart Rome) - właściciel fabryki srebra - prosi Nostromo o ochronę swojego ładunku przed bandytami w drodze na nadbrzeże. Podczas wynikłej walki z rzezimieszkami postrzelono kobietę. Na łożu śmierci wymusza ona na Nostromo obietnicę, że poślubi jej córkę Lindę (Helene D'Algy), mimo że ten kocha swoją kuzynkę Giselle (Joan Renee). Podczas przewożenia srebra statkiem, bandyci atakują ponownie. Nostromo ucieka, ale stopniowo zaczyna rodzić się w nim pokusa, by zabrać srebro i uciec razem z Giselle, unikając małżeństwa z Lindą. Giselle jednak odmawia, a Nostromo - przerażony swoimi planami - wyznaje wszystko Gouldowi, który mu przebacza. Po zwrocie srebra Nostromo dowiaduje się, że matka Lindy zwolniła go z przyrzeczenia. Kopia filmu zaginęła. Niektóre jego sekwencje są barwione.
LORD JIM
Film fabularny, produkcja: USA (Famous Players-Lasky Corporation), rok produkcji: 1925, reżyseria: Victor Fleming, scenariusz: John Russell, George C. Hull, zdjęcia: Faxon M. Dean, producent: Victor Fleming. Pierwowzór: Lord Jim, 1900.
Jim (Percy Marmont) jest żeglarzem pod dowództwem nikczemnego Kapitana Browna (Noah Beery). Kiedy statek pełen pielgrzymów zmierzających do Mekki zderza się z wrakiem, kapitan i jego załoga - także Jim - dezerterują. W rezultacie Jim traci patent marynarski. Dzięki pomocy zaprzyjaźnionego kupca otrzymuje pracę w malajskiej placówce handlowej. Stopniowo pnie się w hierarchii, aż przejmuje nad nią kontrolę, zastępując Corneliusa (Raymond Hatton), którego córkę Jewel (Shirley Mason) Jim darzy uczuciem. Tymczasem Brawn i jego załoga, podobnie jak Jim pozbawieni praw marynarskich, stali się piratami. Napadają na miasto, zostają schwytani, ale Jim nakazuje ich uwolnić. Uwolnieni piraci zabijają niewinnego człowieka, za co Jim płaci własnym życiem.
VICTORY
Film fabularny, produkcja: USA (Famous Players-Lasky Corporation), rok produkcji: 1919, reżyseria: Maurice Tourneur, scenariusz: Jules Furthman (jako Stephen Fox), zdjęcia: René Guissart, efekty sceniczne: Floyd Mueller, producent: Maurice Tourneur. Pierwowzór: Zwycięstwo ("Victory", 1915).
Axel Heyst (Jack Holt) - niezależny wędrowiec - osiada na wyspie na południowych morzach. Lituje się nad młodą kobietą Almą (Seena Owen), pomagając jej uciec na swoją wyspę. Jones (Ben Deely) - korsarz, który jest przekonany, że Heyst posiada zakopany na wyspie skarb, zbiera swoją bandę, by napaść na jego odludny eden.