10 marek polskiej mody, które musisz znać
Ubierają Justina Biebera, telewizyjnych morderców i miejskie indywidualistki. Przedstawiamy młodych polskich projektantów mody, których nie wypada nie znać.
Dream Nation (Luiza Jacob)
Przed założeniem Dream Nation pracowała jako menadżerka sklepu dużej korporacji odzieżowej. Długo nie miała odwagi odejść, jednak niespodziewana ciąża wyzwoliła w niej bunt wobec polityki firm odzieżowych.
Nie chodzi na celebryckie imprezy, nie lubi światka mody. Wyszła z założenia, że nie potrzebuje rozgłosu – dobry dizajn obroni się sam. Nie chce się podlizywać żadnej gwieździe. Najbardziej zależy jej, żeby ubrania od Dream Nation nosiły dziewczyny podobne do niej – "miejskie indywidualistki".
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
Joanna Hawrot
Wszystko zaczęło się od kostiumu, performansu – strój był dla początkującej Joanny częścią artystycznego wydarzenia, jednym ze sposobów na przekazanie estetycznego doznania.
Działała w artystycznej, krakowskiej bohemie, zanurzona w jej gustach z upodobaniem do retro, klimatów gotyckich i surrealizmu. Zależy jej na tym, aby modę traktować jak sztukę współczesną, umieszczać ją w jej kontekstach i szukać tam do niej klucza.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
kaaskas
Rodzinna marka Kasi i Julii Skórzyńskich. Kasia zawsze twardo trzyma się planu i nie pozwala sobie na wątpliwości. Julia odpowiada za realizację projektów – to ona idzie, kiedy trzeba się dogadać. W filozofię swoje marki wpisały, żeby nigdzie nie zagrzewać miejsca, spotykać się różnymi ludźmi, zmieniać środowiska.
Kaaskas to marka, która chce się kojarzyć ze sztuką. Pierwsza kolekcja była inspirowana Wong Kar-Waiem, następna architektem i prekursorem modernizmu Adolfem Loosem, ta na jesień/zimę 2015-16 fotografiami Williama Egglestona, a ta na lato 2015 powstała pod wpływem twórczości Henri Matisse’a i Soni Delaunay.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
Julia Kaleta
Absolwentka pierwszego rocznika Katedry Mody na warszawskiej ASP. Była tam najmłodszą studentką, zaraz po liceum. Przez pierwsze miesiące czuła, że nie nadąża za koleżankami. Przełom przyszedł, kiedy Monika Brodka wystąpiła na koncercie w jej sukience.
Długo przygotowywała się do dyplomu. Chciała, aby jej kolekcja chwytała zapach. Po pierwsze wybrała tkaniny – jedwabne szyfony, które owijają się wokół ciała jak perfumy. Po drugie kolory – barwy skóry, barwy skóry w zetknięciu z perfumami.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
Local Heroes
Marka powstała dla zabawy, ale wszystko się zmieniło, gdy jej klientem został Justin Bieber. W jedną noc z niewielkiej, lokalnej – jak nazwa wskazuje – marki, stały się brandem rozpoznawalnym na świecie. Areta Szpura i Karolina Słota trafiły do MTV i do kolorowych gazet jako polski cud eksportowy.
Nie chcą, żeby nazywać je projektantkami. Wolą mówić, że "robią ciuchy". Może za rok będą robić coś zupełnie innego – otworzą sklep albo kawiarnię? Bo Local Heroes to przede wszystkim styl życia, nie rodzaj kroju. Ich ubrania są proste, to wręcz basic – t-shirty, spodnie dresowe, bluzy, czapki typu beanie, plecaki typu worki, krótkie spodenki czy proste sukienki w formie przedłużonego t-shirtu. Wszystko z bawełny i poliestru.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
Jakub Pieczarkowski i ODIO
Duet równie rozpoznawalny, co kontrowersyjny. Kuba mówi, że w modzie fascynuje go to, co tandentne, kiczowate i nadmiarowe. Zamysł jest taki, aby projekty prowadziły każdego tam, gdzie ma ochotę trafić. Ich autorzy nie lubią wyjaśniać, o co im chodziło.
Wymyślili, że zrobią trzy kolekcje, z których każda kolejna będzie bardziej skomplikowana, bogatsza w inspiracje i detale, aż do zuepłnego horror vacui. "Rat Salad" była przymiarką – dużo nadruków na bawełnie, formalna prostota. Dopiero od następnych rozpoczął się eksperyment z tkaniną na całego. Trudno nie pomyśleć o horror vacui patrząc na kolekcję jesień/zima 15/16 – wydaje się, że ani jedno miejsce na tkaninie czy dzianinie nie umknęło pokryciu wzorem, podarciu czy wycinaniu.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
Michał Szulc
Jest doktorantem oraz wykładowcą, prowadzi pracownię Projektowania Ubioru w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, jest wykładowcą w Międzynarodowej Szkole Kostiumografii i Projektowania Ubioru w Warszawie. Dużo czasu spędza w samochodzie i tam właśnie rodzą się zwykle pomysły na kolekcje.
Lubi igrać z tym, co aktualnie modne i co się o modzie uważa. Pracę projektanta rozpoczął w 2005 roku kolekcją "IAPAN". Śmieje się, że to było jeszcze w czasach, gdy stylistka Ina Lekiewicz pytała go, czy może pożyczyć projekty do sesji, przez portal społecznościowy Grono.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
Zosia Ufnalewska
Wciąż jeszcze nie może zdecydować, co sprawia jej największą przyjemność – projektowanie mody, praca nad kostiumami teatralnymi czy filmowymi. Ima się więc wszystkiego po trochu i liczy na to, że uda jej się pozostać tak wszechstronną.
Nie umie powiedzieć, co jest bardziej ekscytujące – oglądanie swoich ubrań na scenie, w zbliżeniu przez kamerę czy na pokazie. Jest jednak pewna, że za każdym razem to ubranie niesie coś więcej ze sobą niż tylko powierzchowną jakość.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
Joanna Wawrzyńczak
Na pierwszym roku studiów projektowanie tkanin szło jej najgorzej – ledwo zaliczyła. Ale na drugim roku podczas warszatów tradycyjnego rzemiosła na Suwalszczyźnie odkryła szydełkowanie i tkactwo oraz pasję do tworzenia tkanin "od zera".
W pracy dyplomowej operowała czterema geometrycznymi kształtami – linią, krzyżykiem, kwadratem i kołem oraz ograniczoną paletą barw – czernią, granatem, błękitem i bielą. Ważna była też biżuteria – modułowa, jak klocki lego albo zintegrowana z tkaniną, w prostych geometrycznych kształtach, z pleksi.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
ZUO Corp.
W 2011 roku na Brackiej stanął dziwny obiekt – dwa kontenery biurowe obite czarną tkaniną. Tak swoje przybycie na polski rynek mody obwieściła marka ZUO Corp., założona przez duet stylistów Bartka Michalca i Dagmary Rosy oraz Łukasza Laskowskiego, który dba o wizerunek i stronę biznesową.
Kolekcją "28 Rooms" na jesień/zimę 2011 roku z Łódzkiego Fashion Weeku ZUO Corp. otworzyło sobie drogę do polskiej mody, a raczej stworzyło sobie w niej zupełnie nową przestrzeń. Do tej pory niewiele było nagłośnionych pokazów awangardowych, inteligentnych projektantów
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
Źródło: mat. własne, oprac.: PW, 18 lutego 2016 r.
[{"nid":"5683","uuid":"da15b540-7f7e-4039-a960-27f5d6f47365","type":"article","langcode":"pl","field_event_date":"","title":"Jak by\u0107 autorem - w kinie?","field_introduction":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. Wyj\u0105tki te by\u0142y rzadkie w przesz\u0142o\u015bci, dzi\u015b s\u0105 nieco cz\u0119stsze, ale i dobrych film\u00f3w dzi\u015b mniej ni\u017c to kiedy\u015b bywa\u0142o.","field_summary":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. ","topics_data":"a:2:{i:0;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259606\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:5:\u0022#film\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:11:\u0022\/temat\/film\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}i:1;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259644\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:8:\u0022#culture\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:14:\u0022\/temat\/culture\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}}","field_cover_display":"default","image_title":"","image_alt":"","image_360_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/360_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=dDrSUPHB","image_260_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/260_auto_cover\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=X4Lh2eRO","image_560_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/560_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=J0lQPp1U","image_860_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/860_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=sh3wvsAS","image_1160_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/1160_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=9irS4_Jn","field_video_media":"","field_media_video_file":"","field_media_video_embed":"","field_gallery_pictures":"","field_duration":"","cover_height":"266","cover_width":"470","cover_ratio_percent":"56.5957","path":"pl\/node\/5683","path_node":"\/pl\/node\/5683"}]